Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Úvalský železniční viadukt patří mezi kulturní památky

Město Úvaly leží nedaleko Prahy na trati Praha – Český Brod. Cestující při průjezdu městem přejíždí po železničním viaduktu pojmenovaném „Devět kanálů“, který byl ve své době chloubou tehdejšího stavitelství. Most vyrostl v roce 1844 za rekordních osm měsíců pod přímým dohledem inženýra Jana Pernera.  Se svými více než 130 metry byl viadukt nejdelším mostem v tehdejším Rakousko–Uhersku. Vznikl při budování hlavní trati mezi Prahou a Vídní a hrál významnou úlohu při rozvoji železnice. Na stavbu byly použity pískovcové a žulové kvádry. Výška mostu dosahuje 13 metrů a celkem devět oblouků jej stáčí do mírné zatáčky. Jednotlivépilíře mají u paty šířku úctyhodných šest metrů a rozpětí každého pilíře je přibližně devět metrů.

V současné době je železniční trať vedena přes potok Výmola a místní komunikaci na dvou samostatných mostních konstrukcích. První, starší konstrukce je kamenná z doby výstavby trati (rok 1844) s polokruhovými klenbami a převádí přes údolí 2 koleje (č. 1 a 0). Druhá konstrukce je železobetonová s parabolickými klenbami na kamenné spodní stavbě s železobetonovými základy a nasazenou železobetonovou deskou, které jsou mimo dvou pilířů založeny na železobetonových pilotách. Tato druhá konstrukce je z roku 1953, kdy proběhla výstavba třetí traťové koleje. V letech 2014 až 2016 prošly obě stavby rekonstrukcí.

Spodní stavba obou konstrukcí zůstala zachována a byla provedena jen její sanace. Během této sanace bylo provedlo hloubkové spárování, stažení pilířů „helikální“ výztuží, injektáž podpěr a základů, reprofilace a u jednokolejného mostu stříkaný beton. U dvoukolejného mostu z důvodu nevyhovujícího založení byla pod všemi pilíři a opěrami provedena trysková injektáž. Na vnějších okrajích desek jsou vybudovány nové železobetonové římsy, na kterých jsou osazeny nové průhledné protihlukové stěny.

Dle rozhodnutí MK ČR čj. 6965/2006 ze dne 27. 2. 2008 je železniční viadukt v Úvalech kulturní památkou. Chráněna je pouze historická dvoukolejná část, přístavba pod kolejí č. 2 z roku 1953 chráněna není. Viadukt spadá pod Městský úřad v Brandýse n. Labem, odbor památkové péče a Národní památkový ústav – územní odborné pracoviště Středních Čech v Praze.

Foto: B.Borová, IZDoprava


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,24907 s | počet dotazů: 184 | paměť: 60666 KB. | 21.10.2021 - 09:36:12
X