Tupolev Tu-144 – ruský neúspěšný Concorde


Tupolev
0 0 votes
Hodnocení článku

Když se v 60. letech světové aerolinky rozhodovali co dál, jak vylepšit dálkové létání, tak jednou z plánovaných možností bylo vytvoření super rychlých letadel, které zkrátí cestování mezi kontinenty.

Ruským soupeřem pro evropský Concorde byl Tupolev Tu-144, který se představil v roce 1968 a v roce 1969 rovnou překonal, jako první dopravní letoun, rychlost zvuku.

Během testování a přípravě na pravidelný provoz se odstranilo mnoho konstrukčních chyb, jako umístění motorů, správný tvar křídla  a doplnění kachních ploch, které pomáhaly při přistání.

Do pravidelného provozu se letoun dostal 26. 12. 1975. Nejdříve sloužil jako nákladní letou pro přepravu pošty a o dva roky později (1.11.1977) konečně začal sloužit k přepravě pasažérů.

Jako osobní dopravní letoun pouze krátkou dobu, provedl pouze 55 letů mezi Moskvou a Alma Atou. Cestoval vždy pouze 3 260 km, a tak se jednalo pouze o dvouhodinový let ve výšce 16-17 km.

Cena letenky na trase, na které létaly pouze dva letouny, byla 68 rublů (oproti 48 rublů v podzvukových letadlech). Každý let Tu-144 byl velmi ztrátový, protože měl více než 10x větší spotřebu než Tupolev Tu-154, který se stal hlavním letadlem ruských aerolinek.

Provoz ruského Concordu, pro osobní dopravu, netrval moc dlouho, necelý rok a půl, a tak patří k neúspěšným produktům ruského původu.


Foto: Lev Polikashin / Лев Поликашин /   Creative Commons / Commons:RIA Novosti ; Karel x /   Creative Commons / CC BY-SA 3.0


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,03613 s | počet dotazů: 200 | paměť: 24537 KB. | 24.04.2024 - 22:22:35