Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Tunel Marmaray jako první na světě spojuje oba kontinenty

V úterý 29.10.2013 byl v Turecku zprovozněn železniční tunel pod úžinou Bospor. Vytvořilo se tak nové spojení mezi asijskými a evropskými břehy Istanbulu. Slavnostní otevření tunelu bylo součástí oslav 90. výročí Turecké republiky. Práce na stavbě tunelu začaly v roce 2004, ale archeologické vykopávky  výstavbu zpomalovaly.  Celková délka tunelu 8,5 mil (13,6 km)  a z toho část pod vodou je v délce 0,8 míle (1,4 km). V plném provozu se počítá s přepravní kapacitou až 75.000 osob za hodinu v jednom směru.

Ministr dopravy Ale Yildirim uvedl, že stavba tunelu je nejbezpečnější stavbou v Turecku. Stavba byla projektována a realizována jako plovoucí konstrukce se zámkovými stavidly. Tunel by měl odolat i otřesům zemětřesení o síle 9 stupně Richterovy stupnice. Ponořený tunel pod průlivem v Istanbulu bude přibližně 1,4 km dlouhý, včetně spojení mezi ponořenými a přilehlými  tunely.  Tunel bude mít dva tubusy, každý pro provoz železnice v jednom směru.

Myšlenka postavit  železniční  tunel pod úžinou v Istanbulu byla poprvé nastolena v roce 1860.  Problém byl, jak takovou stavbu technicky zajistit.  Během dalších let se zdokonalovala technika staveb pod vodou. Touha postavit  tunel pro železniční  dopravu byl oprášen  na začátku roku 1980 a první komplexní studie byla provedena a zveřejněna v roce 1987. Projekt  byl projednává v následujících letech a v roce 1995 bylo rozhodnuto o vypracování podrobnější studie a aktualizaci studie proveditelnosti, včetně prognózy poptávky po osobní dopravě z roku 1987. Tyto studie byly uzavřeny v roce 1998 s potvrzením dřívějších závěrů, že projekt nabízí mnoho výhod pro lidi, kteří pracují a žijí v Istanbulu.

V roce 1999 byla podepsána dohoda o financování mezi Tureckou republikou a japonskou bankou pro mezinárodní spolupráci (JBIC).  Tato smlouva o půjčce tvoří také základ pro financování Istanbul Strait Crossing části projektu, což představuje asi 35% nákladů na celý projekt železnice.

Další zajímavosti o stavbě včetně fotek najdou zájemci na stránkách http://www.marmaray.com/index.asp

 


Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,76247 s | počet dotazů: 181 | paměť: 47769 KB. | 19.09.2021 - 12:50:17
X