Tramvajová doprava v Charkově


Chark
0 0 votes
Hodnocení článku

Charkovská tramvajová dráha je tramvajový systém ve městě Charkov, který byl spuštěn jako elektrická tramvaj 3. června 1906. Do 15. listopadu 2011 provozovala systém veřejná společnost Miskiyelectrotrans (HCP Miskiyelectrotrans, HCP MET). Dne 15. června 2011 došlo k rozdělení společnosti Miskelektrotrans, v důsledku čehož společnost převzala vozový park veřejných služeb Žovtneve tramvajové depo, Saltivsky tramvajové depo, kola a vozový park Miskiyelektrotransservis, a společnost Kharkivpass je pověřena řízením provozu.

Železnice je druhá nejdelší na Ukrajině (po Kyjevské železnici).

Historie železniční tramvaje

Od roku 1871 začala Charkovská městská rada přijímat žádosti od lidí a firem o výstavbu železniční tramvaje v Charkově. Dne 2. března 1881 se francouzští podnikatelé P.-C. Bonnet a E. Otlet obrátili na Dumu s žádostí o zdůvodnění výstavby nové železnice v Charkově, která byla přijata. Dne 31. prosince 1882 s nimi byla podepsána smlouva o výstavbě osobní a nákladní linky o délce 17,5 versty. První trať byla postavena 12. listopadu 1882 a patřila soukromé belgické společnosti. První trasa vedla z Azovsko-kurského nádraží (nyní Pivdennyj) na burzu na Mykolajivském náměstí. Poté byla otevřena trať:

– č. 1 a 1A, otevřená v roce 1882: Nádraží – Náměstí četníků – Kateřinoslavská – Torgova – Staromoskevská – Kinnaja s průchodem Kinnaja ulicí na Kinniy bazar a k burze na Mykolayivské náměstí;

– č. 2, otevřeno v roce 1883: Mariánská mlha – Moskalovská – Obchodní náměstí – Mykolajivské náměstí – Šumská – Univerzitní zahrada (Veterinární ústav);

– č. 3, otevřená v roce 1883: Zaľkivka – Tržní náměstí – Sumska – Univerzitní zahrada (Veterinární institut).

Jízdné bylo stanoveno na 5 kopií za cestujícího na celou cestu, s příplatkem 2 kopie v případě přestupu. Hlavní železniční tramvaj jezdila 14-15 let denně: od 7:00 do 23:00 večer (do 22:00 večer).

První vozovna byla postavena v roce 1885. Dne 16. listopadu 1917 městská rada zvažovala zrušení tramvajové dopravy na kyjevské trati. Dne 23. března 1919 železnice přestala existovat

V červnu 1920 byla železnice na hodinu obnovena v úseku od nádraží po Růžové lucemburské náměstí. V červnu 1921 však byla trať elektrifikována a začaly po ní jezdit elektrické tramvaje. V říjnu 1922 byla elektrifikována trať do Moskalivky a v lednu 1923 trať po ulici Travnja 1 a ulici Staro Moskovskogo k divadlu Červonozavodskogo. Tramvajové tratě na ulicích Sumskij a Kinnij byly vyřazeny z provozu a tratě demontovány. Tento typ tramvají se používal až do konce 20. let 20. století – kvůli nedostatku vozového parku sloužily jako náhrada za elektrickou tramvaj. Vzhledem k tomu, že koncem 20. let 20. století byly všechny tramvajové tratě převedeny na silniční provoz, byly staré vozy vyřazeny z provozu.

Historie elektrických tramvají

Elektrická tramvaj v Charkově byla otevřena 3. června 1906 pětadvaceti motorovými vozy firmy MAN na jednokolejné (1000 mm) trati s osmi úseky o délce 3,8 km „Pavlovské náměstí – Balašovské nádraží“ na ul. Petinskogo (nyní Plechanovské náměstí), nám. Zmiyivskyi Street (nyní – Hagarina Prospekt), Nitechonskyi Street (nyní – Plekhanivska Street), Velyka Street (nyní – Hagarina Prospekt). Netechenskiy Svobody, Svobody Prospect, Podilskiy Svobody, Gagarin Ave. Sv. Podilskij, Sv. Kosturinskiy (nyní – část Podilskiy Prospect). Ve stejném roce byla založena také tramvajová vozovna Petinskij, která se nachází v areálu školy. Od samého počátku patřila obci a provozovaly ji obecní úřady, což vyvolávalo konflikty se soukromou belgickou železniční společností. To vedlo ke rvačkám mezi najatými lidmi a dělníky, kteří pokládali tramvajové tratě.

Dne 2. června 2017 byla po dokončení investičních oprav tramvajových tratí znovu otevřena trasa 1 (Pivdennyj nádraží – Ivanivka).


  • Zdroj: Ukrajinská Wikipedie
  • Foto: Ace^eVg; Wikimedia Commons; CC BY-SA 3.0

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Vánoční provoz v Ostravě19. prosince 2023 Vánoční provoz v Ostravě S blížícím se příchodem vánočních svátků přinášíme informace o výjimečných jízdních řádech v ostravské hromadné dopravě během této radostné doby. Od soboty 23. prosince 2023 do úterý 2. […]
  • Do ulic Ostravy vyjela vánoční tramvaj28. listopadu 2022 Do ulic Ostravy vyjela vánoční tramvaj V pátek 25. listopadu vyjela do ulic vánoční tramvaj „Štádlerka“ s vánočním designem a svátečním LED osvětlením. Tramvaj bude k zastižení na trati každý den až do konce ledna 2023. […]
  • Společnost Škoda Group založila dceřinou společnost ve Florencii31. října 2022 Společnost Škoda Group založila dceřinou společnost ve Florencii V pátek 28. října 2022 otevřela Škoda Group kanceláře nové dceřiné společnosti v italské Florencii. Tímto krokem největší český výrobce prostředků hromadné dopravy posiluje svojí pozici na […]
  • Autobusy z Ostravy budou pomáhat na Ukrajině3. června 2022 Autobusy z Ostravy budou pomáhat na Ukrajině Tři autobusy Solaris Urbino 12 z vozového parku Dopravního podniku Ostrava (DPO) včera  odjely jako pomoc pro Ukrajinu. Jedná se o dodávku, která je na základě dohody mezi Českou […]
  • Škoda Group opraví ve svém ostravském závodě tramvaje pro švédský Göteborg13. května 2022 Škoda Group opraví ve svém ostravském závodě tramvaje pro švédský Göteborg Firma Škoda Group získala významnou zakázku na opravu 80 tramvají, které aktuálně slouží ve švédském Göteborgu. Švédský dopravce Västtrafik AB, který tramvaje provozuje, uzavřel se Škodou […]
  • KrAZ21. března 2022 KrAZ KrAZ (ukrajinsky: Kremenčutskij Avtomobilnyj Zavod, Kremenčuk Automobilnyj Závod) (АвтоКрА́З nebo AvtoKrAZ) je ukrajinský závod, který vyrábí nákladní a jiná speciální vozidla v […]
  • Tramvajová doprava v Kyjevě8. března 2022 Tramvajová doprava v Kyjevě Kyjevská tramvajová dráha je systém elektrických tramvají ve městě Kyjevě, otevřený 1. (13.) června 1892, první systém elektrických tramvají na území bývalého ruského impéria, druhé na […]
  • Antonov An-1243. března 2022 Antonov An-124 Antonov An-124 Ruslan (rusky: Антонов Ан-124 Руслан, doslova "Ruslan"; hlásný název NATO: Condor) je velký, strategický letoun se čtyřmi motory, který byl zkonstruován v 80. letech 20. […]
  • Antonov An-2251. března 2022 Antonov An-225 Antonov An-225 Mrija (ukrajinsky: Antoнов Ан-225 Мрія, lit.''sen'' nebo 'inspirace''; hlásný název NATO: Kozák) byl strategický dopravní letoun, který byl zkonstruován konstrukční […]
  • Vzhledem k aktuální situaci je přerušeno železniční spojení s Ukrajinou24. února 2022 Vzhledem k aktuální situaci je přerušeno železniční spojení s Ukrajinou České dráhy v současném jízdním řádu pravidelné přímé vlaky ani přímé vozy na Ukrajinu nevypravují. Podle informací od zahraničních dopravců je aktuálně do odvolání zastaven provoz vlaků […]
Stránka načtena za 2,45791 s | počet dotazů: 206 | paměť: 20405 KB. | 25.04.2024 - 03:45:49