Kasselský obrubník



Stavební prvek určený pro použití na obrubu u autobusových a trolejbusových zastávek. Použití Kasselského obrubníku usnadní výstup a nástup osobám se sníženou pohyblivostí. Foto v článku. Aktualizace 14.11.2008 o užití Kasselského obrubníku v Ostravě!Prefabrikovaný obrubníkový dílec je vytvarován tak, aby umožnil vedení kola autobusu co nejblíže nástupní hraně. Samostná nástupní hrana je zaoblená tak, že nedochází k poškozování  pneumatik. Obrubník zároveň zajišťuje optimální výšku nástupiště, aby bylo co nejvíce přiblížené úrovni podlahy nízkopodlažních autobusů a trolejbusů. Foto 1. zastávka na náměstí v Přelouči Foto 2. užití obrubníku u zálivu autobusové zastávky v Ostravě

Kasselský obrubník - užití na náměstí v Přelouči Ostrava - užití Kasselského obrubníku u zálivu zastávky

Kasselský obrubník se v současné době využívá v centrech měst kde probíhá bezbariérová úprava zastávek. V České republice byl Kasselský obrubník použitý poprvé v Teplicích. Postupně se obrubníky začaly využívat i dalších městech. V Praze se Kasselský obrubník použil na zastávce Koleje Strahov v roce 2004 ale v dalších pražských ulicích ho budete hledat marně. Ani na autobusových zastávkách u nově vybudovaných stanic metra Střížkov a Prosek nejsou použity. Praha v tomto případě představuje konzervativnější přístup a volí raději variantu užití zvýšeného obrubníku klasického tvaru.

Orlová - rekonstruovaná zastávka na Masarykově třídě

Užití Kasselského obrubníku u nově opravené zastávky na Masarykově třídě v Orlové ( 2008)

Pro doplnění článku nám poskytl informace o užití Kasselského obrubníku ing. Ladislav Menšík, pracovník Magistrátu města Ostravy:

1. Otázka – Kdy byl Kasselský obrubník použitý v Ostravě poprvé?

 Kasselský obrubník, běžně označovaný jako bezbariérový obrubník (vyráběný firmou CS BETON Velké Žernoseky) byl poprvé použit na území Ostravy při rekonstrukci sadu B. Němcové v obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Do tohoto projektu byla poprvé zahrnuta novinka – rekonstrukce kolejiště se zahrnutím prvků, které na vlastním tramvajovém tělese umožnily průjezd i zastavování městské autobusové dopravy (výrobce obrubníků byla firma Profilbeton z Německa). Projekt byl uveden do provozu 3. 12. 2001

2. Otázka – Kolik je v Ostravě zastávek s Kasselským obrubníkem?

 Statistiku o zastávkách s bezbariérovými obrubníky nesledujeme

3. Jaké je v současné době koncepce města a jak se pokračuje s užíváním Kasselského obrubníku při rekonstrukcích zastávek?

 Odbor dopravy požaduje při výstavbě nové nebo rekonstrukci stávající autobusové zastávky použít bezbariérové obrubníky, které vyhovují požadavkům na bezbariérový nástup. Jedině v případě, že technické podmínky nedovolí použít bezbariérové obrubníky, jsou použity běžné obrubníky. 

 

Další články z IZDoprava.cz