Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Rozčarování | Futurama

Tatra T6A5 slaví 30 let od prvního vyrobeného kusu


Tatra T6A5 na Barandovske smycce 02
Tatra T6A5 na Barandovske smycce 02

Tatra T6A5 je jednosměrná vysoko podlažní česká tramvaj vyráběná pro veřejnou dopravu v Evropě a je jedním z podtypů tramvají standardu T6 vyráběných českým dodavatelem lehkých kolejových vozidel Tatra ČKD v Praze. V České republice je v různých konfiguracích a množstvích provozuje pět měst, a to Bratislava, Košice na Slovensku a Brno, Praha a Ostrava. Vozidlo bylo navrženo jako nástupce Tatry T3, která byla v době uvedení T6A5 na trh v Evropě provozována více než tři desetiletí. Prvním zákazníkem, který zahájil provoz, byl Dopravný podnik Bratislava, který obdržel první sadu dvou vozidel v roce 1991. Brno, Bratislava, Ostrava a Košice stále provozují své původně objednané tramvaje, zatímco vozový park v Praze začal vyřazovat v roce 2015. Veřejnost i zaměstnanci provozovatele jim běžně říkají „žehličky“, protože jejich design při pohledu z větší výšky připomíná trojúhelníkovou plochu žehličky na oblečení.

Ačkoli jsou vozy T6A5 provozovány výhradně v České republice a na Slovensku, existuje několik různých verzí provozovaných v dalších státech kontinentální Evropy a určité snahy byly vyvíjeny i o provoz těchto vozidel v Severní Americe.

Historie

Na počátku 80. let 20. století stanovili evropští provozovatelé lehkých železnic nové požadavky na nová vozidla, která by se vyznačovala nižšími provozními náklady a snadnější údržbou. V té době již konstruktéři Tatry ČKD pracovali na nových koncepcích konstrukce a ovládání, které by nahradily téměř 30 let staré vozy Tatra T3, dominující vozovému parku tramvají v mnoha evropských městech.

Modelová řada T6 byla představena v roce 1983 modelem T6B5, který byl vyráběn převážně pro ruské a ukrajinské provozovatele. Tatra T6B5 se vyznačovala elektronickým řízením a zcela novým designem. Tatra T6A2 uvedená na trh v roce 1985 byla přepracována tak, aby splňovala požadavky německých a maďarských provozovatelů. Vozidlo zůstalo technicky stejné, ale bylo výrazně zmenšeno, aby lépe vyhovovalo provozu v Německu kvůli jejich mnohem užším ulicím a menšímu prostoru mezi kolejemi. Pro překlenutí rozdílů mezi nimi byla vyvinuta Tatra T6A5, která nebyla tak velká a těžká jako T6B5, ale ani tak malá jako T6A2. Německá města Schwerin, Chemnitz uvažovala o T6A5 pro obnovu vozového parku.

Poslední objednávka na T6A5 byla vyřízena v roce 1998, i když vozidlo zůstalo v nabídce až do ukončení provozu ČKD v roce 2002. Od roku 1991 bylo vyrobeno 296 vozidel a jeden náhradní podvozek.

Dne 27. prosince 2005 byla dvě vozidla prodána do Bratislavy.  Tyto dvě tramvaje byly vyrobeny v roce 1997 a sloužily ke zkušebním účelům v Praze, kde zůstaly až do 11. května 2004, kdy je získala šumperská železniční strojírna Pars Nova a.s., kde prošly zásadní rekonstrukcí a přelakováním do nového livreje, který používají vozidla třetí revize v Bratislavě.  Nepřetržitý provoz byl zahájen 13. prosince 2006 a obě vozidla jsou spojena do jedné soupravy. Nyní nesou evidenční čísla #7957 a #7958 a od zbytku vozového parku se mírně liší odlišným předním a zadním spřáhlem.

Od dubna 2016 do června 2019 bylo 40 bývalých pražských tramvají T6A5/III dodáno do bulharské Sofie, kde prošly modernizací vizuálního a akustického informačního systému. Některé z nich prošly také zásadní rekonstrukcí..

Tatra v USA

ČKD se pokusila vstoupit na trh Spojených států, když koncem 90. let 20. století projevil o T6A5 zájem New Orleans Regional Transit Authority, provozovatel veřejné dopravy v New Orleans ve státě Louisiana, ale vzhledem k několika atypickým vlastnostem neworleanského tramvajového systému, jako je rozchod kolejnic, trolejové vedení a požadavky zákazníků, musel být T6A5 výrazně upraven, aby jim vyhověl. V důsledku toho byla vyvinuta Tatra T6C5, která byla obousměrná, měla dvojici dveří na obou stranách, klimatizaci a vedle pantografu dvojici trolejových sloupů instalovaných na obou koncích vozidla. V roce 1998 byl vyroben pouze jeden kus, který byl v letech 1999 až 2001 testován v New Orleans. Američtí provozovatelé byli s vozem spokojeni, ale kvůli blížícímu se bankrotu ČKD objednávku zrušili a vůz vrátili do Evropy.  V roce 2003 byl vůz T6C5 prodán do německého Strausbergu, kde je v provozu dodnes.


Foto: Jiří Borový | Wikimedia Commons |  CC BY-SA 4.0


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,01561 s | počet dotazů: 173 | paměť: 20062 KB. | 24.05.2022 - 10:07:25