Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Tatra KT8D5 slaví 35 let od prvního dodaného kusu

Na počátku 80. let zadalo československé ministerstvo vnitra, které bylo zodpovědné i za dopravu, společnosti ČKD Tatra výrobu obousměrných kloubových vozidel. Vozidla měla být třídílná a osminápravová. První prototypy měly označení KT8D5CS (kde CS znamenalo Československo), byly vyrobeny v roce 1984 a dostaly čísla 0018 (tovární číslo 173 367) a 0019 (tovární číslo 173 368). Oba vozy se od pozdějších sérií výrazně lišily. Nejvýraznějším prvkem byly skládací dveře, které byly prosklené pouze v horní části. Také tyto vozy mají přídavný ventilátor za čtvrtými dveřmi na pravé straně. Vůz KT8D5 0018 měl šedé dveře a sloužil jako zkušební vozidlo pro obložení podvozků. Dveře vozu 0019 byly natřeny barvou slonové kosti. Ve střední části měl střešní krytinu, která harmonizovala vzhled celé karoserie. Prototypy byly testovány po dobu 2 let. V roce 1986 byla postavena malá předsérie pro jednotlivé československé podniky. Tyto vozy byly dodány do Prahy, Plzně a Košic. Měly horní a dolní prosklené dveře, ale stále střešní konstrukci prototypu. Ventilátor za čtvrtými dveřmi byl již vynechán. Skutečná sériová výroba byla zahájena ve stejném roce. Řada KT8D5 se od předcházející řady lišila zjednodušenou konstrukcí střechy.

Oba prototypy existují dodnes. Vůz 0018 odjel do Moskvy v roce 1989 (číslo 0003). V roce 1992 byla převezena do Volgogradu (číslo 5834). Až na dveře, nátěr a rozvor zůstal z velké části v původním stavu. Druhý prototyp byl předán Ostravě v roce 1989 (číslo 1500). Na tomto voze byly také instalovány horní a dolní prosklené dveře. Při řádných hlavních prohlídkách byl také upraven do série a byla odstraněna střešní krytina nad střední částí. Nakonec byl v roce 2003 přestavěn na vozidlo s nízkopodlažní střední částí (KT8D5 N1).

Z předsériových vozů dnes existují pouze dva vozy v původním stavu se starou střešní konstrukcí. Jedná se o KT8D5 500 a 501 z Košic.

Vozy jsou určeny pro sólo provoz, ale mohou jezdit i ve dvojí trakci. V Praze byla v provozu na staveništi jednou použita dvojitá trakce.

V roce 1995 zakoupila Strausbergská dráha tři přebytečné vozy z Košic. Po drobných úpravách dostaly vozy čísla 21 až 23.

Další KT8D5CS byly od roku 1997 předány maďarskému městu Miskolc.


Foto: Felix O | Wikimedia Commons | CC BY-SA 2.0


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,36439 s | počet dotazů: 181 | paměť: 61678 KB. | 27.07.2021 - 09:43:41
X