Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Správa železnic vyhlásila tendr na nový most přes Orlík

Správa železnic hledá zhotovitele rekonstrukce mostu u Červené nad Vltavou. Zakázka zahrnuje výstavbu nového přemostění a odstranění stávajícího, technicky nevyhovujícího mostu. Součástí vypsané zakázky je podmínka, která stanovuje nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu ve výši 543 914 065 korun bez DPH. Původní ocelová konstrukce z roku 1889 je již v nevyhovujícím stavu a limituje nasazení některých typů vozidel na celé trati Tábor – Písek. Nahrazena bude novým železobetonovým mostem, který bude postaven v těsném sousedství stávajícího. S rozpětím oblouku 156 metrů a se vzepětím 34,7 metru se nový most po svém dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice. Celková délka mostu přitom dosáhne 316,3 metru. Pro nový most byla navržena oblouková nosná konstrukce v hlavním mostním otvoru a trámová ve vedlejších mostních otvorech s horní mostovkou.

Železniční ocelový příhradový most přes řeku Vltavu nedaleko osady Červená byl vystavěn v letech 1886–1889 jako součást Českomoravské transverzálky spojující Plzeň s Brnem. Ocelová nýtovaná konstrukce o délce 253 m je položena na dva mostní pilíře vyzděné z řádkového kamenného zdiva. Ve stejné době byla podobnou technologií vystavěna Eifelova věž v Paříži. Původně mostní konstrukce překračovala hluboké údolí Vltavy ve výšce 65 m nad hladinou řeky, po napuštění Orlické vodní nádrže se tato výška snížila. Jedná o první železniční most na území České republiky, který byl vystavěn bez lešení pouze metodou letmé montáže. Památkové hodnoty a nesporná jedinečnost mostní konstrukce vedly v prosinci roku 1986 k rozhodnutí ŠKK ONV v Písku o zápisu mostu do seznamu kulturních památek s rejstříkovým číslem 17916/3-5942. V režimu památkové ochrany podle zákona 20/87 Sb. o státní památkové péči zůstal most do 20. 10. 2016, kdy bylo deklaratorním rozhodnutím Ministerstva kultury ČR rozhodnuto, že most „…není kulturní památkou.“ Poté co Národní památkový ústav (NPÚ) obdržel toto rozhodnutí, zahájil okamžitě práce na přípravě nového prohlášení. Na základě předloženého statického posudku, ve kterém se konstatuje, že jediná možná cesta prodloužení životnosti, je výměna celé konstrukce, bylo zřejmé, že podání návrhu na prohlášení nemá šanci na úspěch. 

Zdroj: Správa železnic

Foto: Richenza | Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,30059 s | počet dotazů: 181 | paměť: 51461 KB. | 30.11.2021 - 11:04:29
X