Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Rozčarování | Futurama

Sladkovského ulice v Pardubicích bude mít betonový povrch


1 1 hlas
Hodnocení článku

Popraskanou žulovou dlažbu v  severní části Sladkovského ulici nahradil kvalitní cementobetonový povrch, který kromě dlouhé životnosti zaručuje i nižší náklady na údržbu a nižší hlučnost při průjezdu vozidel. Rekonstrukce byla plánovaná až do konce listopadu, s měsíčním předstihem je však už takřka hotová. Společně s městem se na ní podílí i odborníci z Katedry dopravního stavitelství Univerzity Pardubice. Kryt vozovky ve Sladkovského ulici byl revitalizován společně s třídou Míru v letech 2013 a 2014. Tvořila jej velkoformátová žulová dlažba uložená do štěrkového lože, která ale vlivem zatížení projíždějících vozidel praskala a byla opakovaně měněna. Nyní tvoří povrch vozovky odolný cementobetonový kryt s delší životností a s minimálními náklady na údržbu a je první svého druhu v Pardubicích. „Pracujeme s povrchem s dlouhou životností, který je tuhý, takže se například nevyjíždějí na vozovce koleje v podélném směru, neprotlačují se důlky při delším parkování, nevytvářejí se rolety při brždění do křižovatky. Jako velký přínos vnímám i nízkou hlučnost při pojíždění dopravními prostředky a také světlý povrch vozovky – odráží světlo, takže při setmění a tmě je umělé osvětlení účinnější, vozovka je více ozářena a je tedy bezpečnější pro provoz včetně pohybu chodců při přecházení vozovky,“ uvedl vedoucí odboru majetku a investic Petr Škoda. Světlý povrch betonů více odráží sluneční svit a tím dosahuje oproti tmavým, černým povrchům snížení teploty vzduchu nad povrchem.

První betonovou vozovku v intravilanu města Pardubice realizovala firma EUROVIA CS, závod Cementobetonových technologií, která je součástí společnosti VINCI Construction CS v České republice. Vozovka byla položena na pěší zóně Třída Míru – Sladkovského na ploše 1 000 m2.

V souvislosti s výměnou krytu vozovky zahájila v ulici Sladkovského několik výzkumných úkolů Katedra dopravního stavitelství z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Podstatou tohoto výzkumu je porovnání vlastností nového cementobetonového krytu vozovky s ostatními druhy vozovek v městském prostředí, primárně se sousedním úsekem místní komunikace v ulici Sladkovského s krytem z asfaltových vrstev. „Jedním ze záměrů našeho výzkumu je posoudit vliv druhu povrchu (pozn. světlý-beton, tmavý-asfalt) na teplotu v městském prostředí. Za tímto účelem byly v lokalitě instalovány teplotní senzory umístěné v různých výškách nad povrchem vozovky. Zároveň jsme teplotní čidla společně se studenty naší katedry instalovali v různých hloubkách do samotné konstrukce vozovky, kde budeme měřit kolísání teploty a šíření tepla během doby zrání betonu, ale i dlouhodobé změny teploty vlivem změn počasí a střídání ročních období. Tyto činnosti úzce souvisí s měřením světelné odrazivosti obou povrchů za účelem posoudit možné úspory provozu veřejného osvětlení,“ uvedl Pavel Lopour z Katedry dopravního stavitelství. „Naším dalším výzkumným úkolem je sledování šíření napětí v cementobetonových deskách během zrání betonu, kdy dochází k jeho smršťování, a zároveň dlouhodobé sledování změn těchto hodnot v souvislosti se zatížením dopravou a změnami teploty okolního prostředí. Pro měření napětí byly do cementobetonového krytu instalovány v několika úrovních snímače orientované jak v podélném, tak v příčném směru,“ doplnil cíl výzkumu Özgür Yurdakul z téže katedry.

 

Zdroj: Město Pardubice

Foto: VINCI Construction CS


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
1 1 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,22624 s | počet dotazů: 217 | paměť: 49534 KB. | 29.11.2022 - 19:12:34