Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Škoda 742 (105, 120,125…135) slaví 45 let od začátku výroby

Typ Škoda 742 označuje modelovou řadu AZNP značky Škoda, která se vyráběla v různých variantách (105/120/125/130) v letech 1976-1990. Typové označení 742 se používalo pouze interně. Zdokonaleným pokračováním typu 742 byl v letech 1987 až 1990 typ 746 s modelovým označením 135 a 136 s motory, které se později používaly také ve vozech Škoda Favorit a Škoda Felicia. Jednotlivé modely vozidel této řady dostaly označení odvozené od objemu motoru.

Model byl představen na brněnském autosalonu v roce 1976. Zatímco vnější vzhled vypadal značně změněný a moderní, na straně pohonu se Škoda držela koncepce s motorem vzadu. Přestože se mu podařilo prosadit se díky úspěchům v motorsportu, motor vzadu byl již tehdy považován za přežitek pro vozy každodenního použití. Jednalo se o vodou chlazený motor vzadu s pohonem zadních kol. Kvůli novým bezpečnostním předpisům byla palivová nádrž přemístěna z přední části pod zadní sedadlo. Verze kombi stále nebyla v nabídce, takže příliš malý zavazadlový prostor zůstával značnou nevýhodou vozu Škoda. Dalším kritizovaným bodem byla kyvná náprava, která se stále používala.

V září 1983 byla modelová řada revidována: Modernizovaný design přední a zadní části s širokými světlomety a objemnými plastovými nárazníky. Spolu s úspornějšími motory se tak zvýšila hospodárnost vozidel. Kromě toho se zlepšily jízdní vlastnosti díky širšímu rozchodu kol a hřebenovému řízení.

V září 1984 byla zahájena výroba modelů s motory 130, 135 a 136. V roce 1984 se objevil také závodní vůz Škoda 130 LR, který nahradil model Škoda 130 RS. Stejně jako jeho předchůdce dosahoval rychlosti 220 km/h, ale nebyl k dispozici široké veřejnosti.

V roce 1990 byla ukončena sériová výroba obdobného modelu Škoda Rapid s tehdy nejvýkonnějším motorem vzadu. Až do roku 1994 se typ 742 stále ručně vyráběl v Mladé Boleslavi z existujících náhradních dílů. Typ 742 ukončil éru motorů vzadu ve Škodě.

Díky několika detailním změnám v přední a zadní části vozidel vypadají rané a pozdní modely zcela odlišně.


Foto:

  • Hilarmont | Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0 DE
  • Pitak | Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0

Zdroj článku: Wikipedie


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 3,03065 s | počet dotazů: 177 | paměť: 66392 KB. | 27.09.2021 - 21:35:12
X