Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Rozčarování | Futurama

Rallye Dakar 2022


Antanas Juknevicius Dakar
Antanas Juknevicius Dakar
0 0 hlasů
Hodnocení článku

Rallye Dakar 2022 je závod v rallye v Saúdské Arábii a 44. ročník Rallye Dakar pořádaný organizací Amaury Sport Organisation (ASO). Soutěž se koná od 1. do 14. ledna 2022. Saúdská Arábie hostila tento podnik již potřetí, a to za podpory Saúdské automobilové a motocyklové federace. Závod odstartoval v Ha’ilu a skončí v Džiddě, pojede se přes kaňony a útesy v oblasti Neom, projede se kolem pobřeží Rudého moře, do úseků dun v okolí Rijádu, přičemž další akce proběhne na písečných dunách v Prázdné čtvrti. Trasa se skládá z jedné prologové etapy a 12 normálních etap, přičemž 8. ledna je v Rijádu jeden den odpočinku.

Když ASO podepsala pětiletou smlouvu se Saúdskou Arábií, byla v ní klauzule o exkluzivitě pro první rok. Protože vypršela, mohly být na trasu přidány další země. Kvůli cestovním omezením COVID-19 však bylo rozhodnuto zůstat pouze v Saúdské Arábii.

V roce 2021 udělila Světová rada automobilového sportu FIA disciplíně cross-country rallye plnohodnotný status mistrovství světa. Dne 5. prosince 2021 FIA a FIM společně spojily oba své šampionáty v cross-country rallye do mistrovství světa v rallye, které je společně sponzorováno oběma organizacemi. Rallye Dakar 2022 slouží jako první podnik v kalendáři inauguračního šampionátu.

Shrnutí

Trasa

Ohlasy soutěžících na předchozí podnik byly takové, že na trati bylo příliš mnoho kamenitých povrchů, což vedlo k nadměrnému opotřebení pneumatik a proražení, a málo písečných etap, které dakarské rallye tradičně dominovaly. Pořadatelé vyslyšeli stížnosti a 11. května 2021 odhalili novou trasu, která se vyznačuje posunem do písečné Prázdné čtvrti. Stejně jako loni zahrnuje trasa 1 prologovou etapu, 12 etap včetně 2 smyček a 1 maratonské etapy. Trasa se bude skládat z přibližně 4 000 km rychlostních zkoušek a 2 500 km – 3 000 km spojovacích zkoušek. Přesná trasa byla odhalena koncem listopadu 2021. Na trase se letos neobjevila Prázdná čtvrť. Původně se plánovalo, že kvůli velmi náročnému terénu budou závodníci z cíle 8. etapy do Rijádu přepraveni letecky.

Změny

Ačkoli byl loňský ročník původně propagován, neměl třídu alternativních paliv a měl pouze několik účastníků, kteří jezdili na jiná paliva než benzín nebo naftu. V letošním ročníku se výrazněji prosazují nízkouhlíková vozidla, přičemž cílem je mít do roku 2030 v kategoriích osobních automobilů, SSV a nákladních vozidel 100 % nízkouhlíkových vozidel. Součástí tohoto ročníku bude nová kategorie T1-E, jejíž pravidla byla vypracována ve spolupráci s FIA. Tato kategorie byla vytvořena pro prototypy vozidel využívajících elektromotory nebo jakékoli technologie zaměřené na snižování emisí uhlíku, jako jsou biopaliva a vodík. Audi Sport oznámil, že do kategorie T1-E přihlásí tři vozy Audi RS Q e-tron. S vozy, které budou řídit Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel a Mattias Ekström, si Audi Sport stanovilo cíl zvítězit v rallye. V kategorii kamionů oznámila společnost Hino podporu při stavbě hybridního vozidla, které se soutěže zúčastní.

První v nové třídě T1.E požadovalo Audi systém huštění a dofukování pneumatik v kokpitu, větší podvozek, kola velikosti buggy (17 palců) a větší zdvihy zavěšení než u vozů 4×4 v kategorii T1.1. V kategorii T1.2 se Audi rozhodlo pro větší podvozek, který by měl mít větší rozměry a větší zdvihy. Týmy Prodrive a Toyota Gazoo Racing vznesly námitky, což donutilo pořadatele otevřít možnost nové kategorie T1. Vozy této kategorie budou mít pohon 4×4, budou mít podvozek široký 2,3 m (místo současných 2 m), zdvih odpružení 350 mm (14 palců) (místo současných 280 mm) a kola o průměru 37 palců (místo 32 palců). Maximální hmotnost se zvýší o 100 kg na 1 950 kg. Systém huštění a dohušťování pneumatik ovladatelný z kokpitu zůstane výhradně pro buginy kategorie T1.3 s pohonem dvou kol a nové hybridní nebo elektrické vozy T1-E, „aby se optimalizovala jejich spotřeba energie“.

V zájmu vyrovnání výkonnostní bilance mezi továrními týmy budou pořadatelé ASO a FIA nadále používat vzduchové restriktory. Jejich průměry jsou zatím v jednání. V současné době má benzínový motor Toyota V6 s dvojitým turbodmychadlem vzduchový restriktor o průměru 37 mm, turbodieselový motor v X-Raid Mini buggy má vzduchový restriktor o průměru 39 mm. Benzínový motor Prodrive V6 twin-turbo je elektronicky omezen výkonovou křivkou stejnou jako u Toyoty.

Elektronické roadbooky se stanou standardem pro všechna vozidla z kategorií osobních automobilů, SSV a nákladních vozů s cílem omezit rozdíly v asistenčních prostředcích mezi týmy. Také motocykly a čtyřkolky přihlášené do elitní kategorie dostanou verzi upravenou pro ně.

Vesty s airbagy pro jezdce na motocyklu a čtyřkolce zavedené v loňském roce se setkaly s pozitivním ohlasem. Účinnost a pohodlí airbagových vest byly vylepšeny.

V kategorii Dakar Classic již nebude jediným hodnotícím kritériem pravidelnost. Na úsecích, které představují zhruba 20 % trasy, se bude hodnotit pouze navigace, nikoliv čas, a každý ujetý kilometr navíc bude stát body.


  • Foto: Valuable user | Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0
  • Zdroj: Anglická Wikipedie

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 hlasů
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jiří pechout

Pravděpobně jste vypadl z toku informací, Dakar se už léta nejede v Africe a určitě to není dovolená

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 0,92280 s | počet dotazů: 215 | paměť: 34720 KB. | 03.12.2022 - 03:50:33