Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Pardubice jsou hlavním městem cyklistů !

Vyhlášení hlavního města cyklistů

Vyhlášení hlavního města cyklistů

Město získalo toto ocenění  v soutěži, kterou vyhlásila Asociace cykloměst a v úterý 28.4.2014 byly slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže a předány ceny. O vítězi nerozhodla jen dlouhá cyklistická tradice nebo počet kol v ulicích. Rozhodující byl celkový přístup města k řešení dopravy, a to nejen té cyklistické. Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například také koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, která města organizují nebo podporují.

Cenu za marketing získalo město Hradec Králové, kde je v provozu i oceněný parkovací dům pro kola. Cenu za cyklistickou infrastrukturu získalo město Ostrava.

Utkání měst ale přineslo i svá překvapení. Mezi finalisty se kromě rovinatých měst s dlouhou cyklistickou tradicí objevilo také hlavní město kraje Vysočina Jihlava. Společně Uherským Hradištěm, které se umístilo jako třetí, tak obsadila tato města pomyslné stupně vítězů.

Udělena byla také Cena Víta Brandy – nové ocenění, jež mohou získat autoři nebo iniciátoři mimořádných procyklistických řešení. Vítězným projektem se stala stezka pro cyklisty s přídomkem „Lhotecká.

Soška pro vítězný projekt, která se inspirovala technickým detailem lávky Víta Brandy v Kadani a vznikla podle návrhu výtvarníka a hudebníka Milana Caise.

Slavnostní večer s vyhlášením vítězů se konal za přítomnosti zástupců Ministerstva dopravy, SFDI a Univerzity Palackého v Olomouci. V průběhu vyhlašovacího programu převládalo  nadšení pro cyklistickou dopravu a vládla neformální atmosféra. Představitelé oceněných měst a projektů neskrývali svou radost. Konečně se prezentovali v  prostor, který ocenil jejich cyklistické  stavby a projekty.

S oceněním města Pardubice není možné nesouhlasit. Obyvatelé města využívají kolo při cestě do práce i ve volném čase bez ohledu na politický systém a vedení města. Je zde vybudovaná infrastruktura, ale především je jízda na kole vnímána jako běžný osobní dopravní prostředek. Nahrává tomu terén i množství chodníků a v poslední době i vyhrazené cyklopruhy na vozovkách. V dalších letech to budou mít Pardubice stále těžší obhájit svůj titul. Na paty jim už nyní šlape Ostrava se svou promyšlenou infrastrukturou a stále se zvyšujícím počtem cyklistů. Letos dostalo toto město ocenění jen za infrastrukturu, ale potenciál tohoto města je určitě vysoký. Nahrává tomu rozloha a terén města, zajímavé lokality a systematické budování nových cyklotras. Ty jsou doplněny odpočívadly a nechybí ani mapy a cyklostojany. Ostrava možná v současné době doplácí na svou rozlohu, ale v podstatě je by to mohlo být  hlavní cyklistické město budoucnosti.

Představitelé Lhotecké cyklostezky

Představitelé Lhotecké cyklostezky

Co se týká dalších ocenění, pak je zajímavá Lhotecká cyklostezka. Tento projekt by patrně bez dotací nemohl vzniknout, ale propojení obcí dlouhou cyklostezkou, která vede samostatně mimo frekventovanou silnici, je dobrý nápad. Najdou se určitě kritikové finanční náročnosti a některé mosty na cyklostezce nejsou žádná tintítka. Ale po doplnění o parkoviště by mohla sloužit také jako bezbariérová trasa pro lidi na invalidním vozíku a její využití se prokáže v průběhu několika let.   


Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,03741 s | počet dotazů: 187 | paměť: 50327 KB. | 27.09.2021 - 15:11:53
X