Nová technologie prodlouží životnost mostu až na sto let


0 0 votes
Hodnocení článku

Při bourání části Barrandovského mostu v Praze se ukázalo, že při jeho stavbě byla použita technologie betonáže, která není v současné době akceptovatelná. Problém se projevil jako skrytá závada po odfrézování asfaltových povrchů, odstranění původní izolace a přesném zaměření povrchu mostovky Barrandovského mostu. Odborníci z PORR a TSK se proto okamžitě spojili s výzkumníky z katedry betonových a zděných konstrukcí ČVUT a v průběhu několika týdnů připravili nanesení vyrovnávací vrstvy v tloušťce od 25 do 250 mm vysokopevnostního betonu s rozptýlenou výztuží UHPFRC (Ultra-High- Performance Fibre Reinforce). Tato novinka vzešla z požadavků nalezení nejlepšího technického řešení nadměrné tloušťky vozovkového souvrství na mostě. Ten neslouží jen jako vyrovnávací vrstva samotné mostovky, ale hlavně spolupůsobí se starým betonem nosné konstrukce a díky tomu se zvyšuje únosnost a zatížitelnost mostu. Výrazně tak ochrání nosnou konstrukci před zatékáním vody. Jedná se o velmi inovativní a moderní technologii, v tomto rozsahu poprvé použitou na území ČR.

Další z technologicky nejnáročnějších prací rekonstrukce mostu je vrtání otvorů v příčnících mostu, které jsou uvnitř nosné konstrukce nad podpěrami. Jedná se o vrty v délkách až do 15 metrů přes hustě vyztuženou a armovanou železobetonovou stěnu, s předpínací výztuží a předpínacími tyčemi.

Jako nejproblematičtější se ukázalo provrtání příčníku nad pilířem P5. Jedná se o místo, kde se na hlavní most napojuje strakonická rampa a toto místo je extrémně zatíženo a vyztuženo. Množství výztuže je dokonce větší než v archivní projektové dokumentaci. S ohledem na složitost jsou tyto vrty vrtány po 30 cm s kontrolou vývrtu. K prvnímu zastavení prací došlo již 22. června a vrty jsou postupně upravovány. Některé se nepodařilo v původních polohách navrtat, protože by došlo k přílišnému poškození příčníku. Postupně až k dnešnímu dni bylo dokončeno celkem 9 vrtů a vrtá se poslední – desátý.

Nová technologie vysokopevnostního betonu prodlouží životnost mostu až na 100 let. Pro stavbu to ale bude znamenat prodloužení o zhruba 30 dnů. Dodavatelská firma PORR, a.s. ve spolupráci s Technickou správou komunikací, a.s. (TSK), která je investorem rekonstrukce, nyní dělají maximum proto, aby stavební práce skončily ještě dříve. PORR také od pondělí nasadil na stavbu noční směnu. Nově vzniklá situace nemění dopravní opatření na mostě.

Zdroj a foto: Technická správa komunikací  ,a.s.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej Košťák

Nejsem odborník, ale dle mého pozorování prací na nanesení vrstvy betonu s výtuží s odvodněním a izolací se nejedná o první použití této PFR v ČR. Při rekonstrukci pravé mostovky ulice K Barrandovu před několika lety byla použita stejná technologie.

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,07778 s | počet dotazů: 215 | paměť: 28814 KB. | 19.03.2024 - 02:35:40