Na jednání vlády bude na programu zvýšení mezd řidičů autobusů


Odborový svaz dopravy vydal ve středu 15.2.2017 na svých internetových stránkách toto prohlášení a vyhlásil stávkovou pohotovost: Předsednictvo Odborového svazu dopravy na svém dnešním zasedání velmi důkladně projednalo situaci ohledně očekávaného výrazného zvýšení mezd řidičů autobusů od 1.1.2017. Předsednictvo Odborového svazu dopravy vyslovilo zásadní nespokojenost s dosavadní velmi špatnou realizací příslušných nařízení vlády. Předsednictvo Odborového svazu dopravy dnešním dnem v rámci své celorepublikové působnosti vyhlašuje stávkovou pohotovost. Předsednictvo Odborového svazu dopravy vyzývá vládu, krajské samosprávy i zaměstnavatele k neprodlené realizaci příslušných nařízení vlády tak, aby bylo skutečně realizováno plánované významné navýšení mezd řidičů autobusů. Předsednictvo Odborového svazu dopravy očekává, že řešení přinese jednání mezi vládou a Asociací krajů ČR a jednání Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR, která se konají dne 20.2.2017.

Hejtmanky a hejtmani jednotlivých regionů se intenzivně zabývají situací kolem zvýšení mezd řidičů autobusů. S aktuálním děním tento týden seznámili  prezidenta Miloše Zemana a bude to i jedno z témat setkání  s vládou v pondělí 20. února 2017. Předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová o věci jednala také se zástupci odborů. Náklady na zvýšení financí pro dopravce, které by pak měli použít na mzdy, budou konkrétně v Karlovarském kraji dosahovat okolo 15 milionů korun z krajského rozpočtu. Pro řešení současné situace týkající se zvýšení mezd řidičů autobusů jsou třeba podle představitelů krajů tři hlavní věci:

  1. Zanalyzovat uzavřené smlouvy s dopravci, navrhnout a uzavřít dodatky. Zde už pomáhá Ministerstvo pro místní rozvoj, v jehož gesci je zákon o zadávání veřejných zakázek.
  2. Zajistit financování. O finančních prostředcích, které souvisejí s dopravou, bude Asociace krajů ČR rovněž 20. února jednat s vládou. Kraje se přitom nezříkají povinnosti zajistit dopravní obslužnost, peníze jsou třeba i na opravu krajských komunikací.
  3. Zajistit, aby peníze šly skutečně na zvýšení mezd řidičů. I zde je, stejně jako v případě smluv, naprosto nezbytné zapojení státu. Kraje totiž nemají oprávnění vstupovat do vztahů zaměstnavatel – zaměstnanec. Smlouvy jsou uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Kraje tedy nemohou kontrolovat, zda dopravci svým zaměstnancům mzdy skutečně zvýší. Podle Ministerstva práce a sociálních věcí by se na danou věc měly letos zaměřit kontroly Státního úřadu inspekce práce, který spadá právě pod MPSV.

Náklady na zvýšení financí pro dopravce, které by pak měli použít na mzdy, jsou mimo plánované krajské rozpočty. Konkrétně v Karlovarském kraji bude navýšení dosahovat okolo 15 milionů korun z krajského rozpočtu. Kromě navýšení  rozpočtu musí kraje ošetřit vydávání finančních prostředků v souladu s platnou legislativou.

„Zájmem a povinností krajů je postupovat podle zákona. Je tedy logické, že kraje požadují garantovat, že vládní nařízení o zvýšení mezd řidičů autobusů realizují správně. Proto se analyzují smlouvy, uzavírají dodatky a měl by také vzniknout i vzor smluv uzavíraných na základě nových tendrů na dopravce,“ říká předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „Pokud budou uzavřeny dodatky smluv s dopravci v únoru, tedy bude garance, že kraje postupují podle zákona, není důvod stávkovat. Bude totiž existovat smluvní závazek, podle kterého bude možné peníze navíc dopravcům vyplatit.“

Vedení krajů se snaží  odvrátit avizované stávky dopravců. Jednání však pokračují pomalu. „Návrhy dodatků stávajících smluv jsme už poslali všem dopravcům, kteří zajišťují Dopravu Ústeckého kraje. Celkem jde o 15 smluv s navýšením v dodatcích ve výši 85,5 milionů korun,“ říká místopředseda Rady Asociace krajů ČR a hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček a dodává: „Kraj se zabývá i možnostmi odvrácení stávky, kterou vyhlásila část odborových organizací. Pokud nebyly splněny dopravci podmínky vládního usnesení a nebyly řidičům, kterých se nařízení týkalo, vyplaceny vyšší mzdy, musí se zaměstnanci obrátit právě na svého zaměstnavatele.“

Podle vedení Asociace krajů ČR by si odbory měly ohlídat, že peníze navíc od krajů dopravci poukáží skutečně řidičům. Že se tedy řidičům autobusů skutečně zvýší mzdy tak, jak to vládní nařízení ukládá. Ve většině krajů přitom už k dohodě s dopravci došlo, zvýšení mezd řidičů spolu s dodatky smluv budou projednávat na nejbližším zastupitelstvu, některé kraje již všechno mají schválené. Od dopravců chtějí kraje doložit – na lednových výplatách – o kolik zvýšili mzdy řidičů. Aby bylo možné na základě reálných čísel potřebnou částku na zvýšení mezd řidičů, která nebyla dříve smluvně ošetřena, doplatit.

Kraje sice dobře hospodaří, pokud však peníze, které mají k dispozici, poukáží například právě na zvýšení mezd řidičů autobusů, logicky budou chybět jinde. ​Chtějí proto s vládou na pondělním jednání řešit postup i v dalších oblastech, jako je například navýšení mezd zdravotníkům.

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,99391 s | počet dotazů: 202 | paměť: 28765 KB. | 29.03.2024 - 06:26:50