Město Cheb usiluje o získání přistávací dráhy do vlastnictví města

ilustrační foto
ilustrační foto

Město Cheb by mělo v krátké době získat do svého vlastnictví poslední chybějící část letiště v Horních Dvorech. Aby se dráha mohla používat, bude ji město muset zrekonstruovat. Podle již zpracované projektové dokumentace by to mělo stát přibližně 10 milionů korun. „Dráha byla poškozena při bombardování na sklonku války. Po válce byly sice krátery po bombách opraveny, ale asi ne úplně kvalitně. Právě v místech oprav se letištní plocha propadá. Její stav je takový, že Úřad pro civilní letectví zakázal její používání, takže letadla musí přistávat na sousední travnaté ploše. Opravit bychom ji chtěli v příštím roce,“ vysvětlil starosta Chebu Petr Navrátil.

Chebské letiště má statut veřejného vnitrostátního. Jeho provozovatelem je Aeroklub Karlovy Vary a správcem chebský Ultralight club. V současné době ho využívají například sportovní a turistická letadla či ultralighty. „Díky plánované opravě přistávací dráhy bychom letiště mohli zprovoznit i pro menší dopravní letadla pro 15 až 20 cestujících, tedy letadla typu L-410,“ dodal Pavel Hojda. „Není naší ambicí, aby zde mohla přistávat velká letadla. To by znamenalo udělat extrémně vysoké investice. Určitě tedy nechceme konkurovat letišti v Karlových Varech,“ uzavřel starosta.

Letání a letiště v Chebu mají zajímavou historii. V létech 1916 – 1917 vybudovalo město Cheb na svých pozemcích letiště na základě zájmu rakousko-uherské armády. Projektem a realizací byl pověřen chebský radní, architekt a stavitel Pascher. Letiště zahájilo svou činnost 1. července 1917 a tím se stalo prvním a jediným v zemích Koruny české bývalého mocnářství.

Po vzniku Československa v roce 1918 bylo toto letiště jediným na celém území republiky a jediná použitelná letadla se nacházela právě zde. Další etapu života letiště tvořilo – podobně jako v dobách ČSR – školní letectvo. Na zdejším letišti působilo hned několik školních útvarů. Kromě N.S.F.K. zde působila „Reichsschule fuer Motorflug“ (Říšská škola motorového létání), FFS A/B 7 a hlavně FAR 63, což byl velký výcvikový útvar, pod který spadaly m.j. i letiště v Karlových Varech a Mariánských Lázních.

Letiště Cheb se dne 13. října 1939 stalo jediným místem v Československu, kde přistála slavná vzducholoď D-LZ 130 Graf Zeppelin II.

V roce 1944 a 1945 se letiště Cheb stalo poslední základnou pro 4 000 letců, mechaniků a pomocného personálu Ruské Osvobozenecké Armády generála Vlasova pod velením gen. Malcova, kteří letiště opustili krátce před příchodem Američanů. Dne 28. dubna 1945 bylo letiště zničeno při bitvě mezi 97. pěší divizí U.S.Army s jednotkami 2. tankové divize SS a dalšími jednotkami Luftwaffe a Wehrmachtu. Po krátkém pokusu o jeho obnovu bylo letiště v roce 1947 opuštěno a zaniklo.

Druhé chebské letiště vzniklo v roce 1940, jako tovární letiště firmy Flugzeugwerk Eger GmbH. Tato firma, vybudovaná nedaleko od města se zabývala opravami a stavbou vojenských letadel pro Luftwaffe. Její výrobní program začal bombardérem Heinkel He-111, který se zde vyráběl až do začátku roku 1943. Poslední zde vyrobenou verzí byla He-111 H-23 pro Slovenský štát. Ke konci války bylo město včetně letiště několikrát bombardováno.

Po válce bylo letiště opraveno a působil zde Aeroklub. Zároveň Ministerstvo dopravy vybavilo letiště potřebnou technikou, postavilo odbavovací budovu, věž a další nutná zařízení. Cheb měl sloužit jako mezinárodní letiště s možností diverze pro letadla přilétající do ČSR ze západu a severu v případě neschopnosti Ruzyně. Tato myšlenka se nerealizovala a krátce před otevřením mezinárodního letiště obsadila  základnu Československá armáda, která vyhnala veškerý civilní provoz a na jaře roku 1952 zde zřídila stanici „stálé hotovosti“ s letouny Jak-23.

Jejich působení v Chebu trvalo do léta roku 1953. Od té doby zůstalo letiště v rukou armády, ovšem až na vzácné výjimky nebylo letecky využíváno. Až koncem osmdesátých let zde působil nejprve Slovair s letouny Z-37 a AN-2, později, již po společenských změnách roku 1989 společnost Air Speciál a později firma ABAS Plasy. S firmou ABAS přišla na bývalé tovární letiště i ultralehká letadla a díky firemní škole se začalo rozvíjet sportovní ultralehké létání. K tomu přispívá i Ultralight Club Cheb, který vznikl v roce 1997.

V roce 2005 získalo letiště město Cheb jako svůj historický majetek a svěřilo jej do správy a užívání právě chebskému Ultralight Clubu.

 

 


Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,25732 s | počet dotazů: 147 | paměť: 66589 KB. | 20.04.2021 - 21:18:23
X