Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Město Cheb usiluje o získání přistávací dráhy do vlastnictví města




Město Cheb by mělo v krátké době získat do svého vlastnictví poslední chybějící část letiště v Horních Dvorech. Aby se dráha mohla používat, bude ji město muset zrekonstruovat. Podle již zpracované projektové dokumentace by to mělo stát přibližně 10 milionů korun. „Dráha byla poškozena při bombardování na sklonku války. Po válce byly sice krátery po bombách opraveny, ale asi ne úplně kvalitně. Právě v místech oprav se letištní plocha propadá. Její stav je takový, že Úřad pro civilní letectví zakázal její používání, takže letadla musí přistávat na sousední travnaté ploše. Opravit bychom ji chtěli v příštím roce,“ vysvětlil starosta Chebu Petr Navrátil.

Chebské letiště má statut veřejného vnitrostátního. Jeho provozovatelem je Aeroklub Karlovy Vary a správcem chebský Ultralight club. V současné době ho využívají například sportovní a turistická letadla či ultralighty. „Díky plánované opravě přistávací dráhy bychom letiště mohli zprovoznit i pro menší dopravní letadla pro 15 až 20 cestujících, tedy letadla typu L-410,“ dodal Pavel Hojda. „Není naší ambicí, aby zde mohla přistávat velká letadla. To by znamenalo udělat extrémně vysoké investice. Určitě tedy nechceme konkurovat letišti v Karlových Varech,“ uzavřel starosta.

Letání a letiště v Chebu mají zajímavou historii. V létech 1916 – 1917 vybudovalo město Cheb na svých pozemcích letiště na základě zájmu rakousko-uherské armády. Projektem a realizací byl pověřen chebský radní, architekt a stavitel Pascher. Letiště zahájilo svou činnost 1. července 1917 a tím se stalo prvním a jediným v zemích Koruny české bývalého mocnářství.

Po vzniku Československa v roce 1918 bylo toto letiště jediným na celém území republiky a jediná použitelná letadla se nacházela právě zde. Další etapu života letiště tvořilo – podobně jako v dobách ČSR – školní letectvo. Na zdejším letišti působilo hned několik školních útvarů. Kromě N.S.F.K. zde působila „Reichsschule fuer Motorflug“ (Říšská škola motorového létání), FFS A/B 7 a hlavně FAR 63, což byl velký výcvikový útvar, pod který spadaly m.j. i letiště v Karlových Varech a Mariánských Lázních.

Letiště Cheb se dne 13. října 1939 stalo jediným místem v Československu, kde přistála slavná vzducholoď D-LZ 130 Graf Zeppelin II.

V roce 1944 a 1945 se letiště Cheb stalo poslední základnou pro 4 000 letců, mechaniků a pomocného personálu Ruské Osvobozenecké Armády generála Vlasova pod velením gen. Malcova, kteří letiště opustili krátce před příchodem Američanů. Dne 28. dubna 1945 bylo letiště zničeno při bitvě mezi 97. pěší divizí U.S.Army s jednotkami 2. tankové divize SS a dalšími jednotkami Luftwaffe a Wehrmachtu. Po krátkém pokusu o jeho obnovu bylo letiště v roce 1947 opuštěno a zaniklo.

Druhé chebské letiště vzniklo v roce 1940, jako tovární letiště firmy Flugzeugwerk Eger GmbH. Tato firma, vybudovaná nedaleko od města se zabývala opravami a stavbou vojenských letadel pro Luftwaffe. Její výrobní program začal bombardérem Heinkel He-111, který se zde vyráběl až do začátku roku 1943. Poslední zde vyrobenou verzí byla He-111 H-23 pro Slovenský štát. Ke konci války bylo město včetně letiště několikrát bombardováno.

Po válce bylo letiště opraveno a působil zde Aeroklub. Zároveň Ministerstvo dopravy vybavilo letiště potřebnou technikou, postavilo odbavovací budovu, věž a další nutná zařízení. Cheb měl sloužit jako mezinárodní letiště s možností diverze pro letadla přilétající do ČSR ze západu a severu v případě neschopnosti Ruzyně. Tato myšlenka se nerealizovala a krátce před otevřením mezinárodního letiště obsadila  základnu Československá armáda, která vyhnala veškerý civilní provoz a na jaře roku 1952 zde zřídila stanici „stálé hotovosti“ s letouny Jak-23.

Jejich působení v Chebu trvalo do léta roku 1953. Od té doby zůstalo letiště v rukou armády, ovšem až na vzácné výjimky nebylo letecky využíváno. Až koncem osmdesátých let zde působil nejprve Slovair s letouny Z-37 a AN-2, později, již po společenských změnách roku 1989 společnost Air Speciál a později firma ABAS Plasy. S firmou ABAS přišla na bývalé tovární letiště i ultralehká letadla a díky firemní škole se začalo rozvíjet sportovní ultralehké létání. K tomu přispívá i Ultralight Club Cheb, který vznikl v roce 1997.

V roce 2005 získalo letiště město Cheb jako svůj historický majetek a svěřilo jej do správy a užívání právě chebskému Ultralight Clubu.

 

 

Další články z IZDoprava.cz

  • Letecký den CHEB 201723. května 2017 Letecký den CHEB 2017 Událostí roku 2017 v českém letectví  jsou oslavy 100 let od vzniku prvního vojenského letiště na našem území. Toto letiště bylo v Chebu uvedeno do provozu dne 1. července 1917. Hlavní […]
  • Čína má zájem rozvíjet spolupráci v letecké dopravě15. května 2017 Čína má zájem rozvíjet spolupráci v letecké dopravě Potvrdilo to jednání mezi ministrem dopravy Danem Ťokem s předsedou čínského úřadu civilního letectví Feng Čeng-linem, které proběhlo během návštěvy české delegace v Číně. V současnosti […]
  • K Letišti Leoše Janáčka povede železnice16. září 2013 K Letišti Leoše Janáčka povede železnice V pondělí 9.9.2013 byla slavnostním poklepem zahájena stavba kolejového napojení s délkou 2,9 kilometru mezi Letištěm Leoše Janáčka a železniční stanicí Sedlnice na trati spojující […]
  • Jak se v roce 2016 létalo do Karlových Varů?31. ledna 2017 Jak se v roce 2016 létalo do Karlových Varů? Nebyla to žádná sláva. Letiště Karlovy Vary odbavilo v roce 2016 celkem 23 235 cestujících, což znamená pokles o 41,5% ve srovnání s rokem 2015. Terminálových cestujících pak letiště […]
  • Plzeň má povolení k provozu leteckých prací s drony25. srpna 2015 Plzeň má povolení k provozu leteckých prací s drony Plzeň zatím jako jediné město v České republice získalo od Úřadu pro civilní letectví povolení k provozování leteckých prací s drony. Letadla bez posádky využije nejen v technických […]
  • Na Jihočeském letišti bude nový heliport záchranné služby26. listopadu 2013 Na Jihočeském letišti bude nový heliport záchranné služby Smlouvu o darování pozemku v areálu Jihočeského letiště v Plané u Českých Budějovic, kde má vzniknout nový heliport letecké záchranné služby, podepsali v úterý 26. listopadu 2013 hejtman […]
  • Letiště Karlovy Vary oslavuje!9. června 2014 Letiště Karlovy Vary oslavuje! Dne 1. července 2014 uplynulo už 10 let od doby, kdy bylo letiště Karlovy Vary převedeno z majetku státu do majetku Karlovarského kraje a kdy jeho provozování začala zajišťovat společnost […]
  • Letiště Karlovy Vary hledá recept, jak nalákat zpět letecké společnosti26. ledna 2016 Letiště Karlovy Vary hledá recept, jak nalákat zpět letecké společnosti Za výrazným poklesem počtu cestujících stojí snížení poptávky ruské klientely po cestách do České republiky vlivem celkově zhoršené ekonomická situace v Rusku, zejména pak propad hodnoty […]
  • Společnost easyJet oznámila finanční výsledky za šestiměsíční období12. května 2016 Společnost easyJet oznámila finanční výsledky za šestiměsíční období Největší zahraniční pravidelný dopravce na letišti Václava Havla, společnost easyJet, oznámil výsledky za šestiměsíční období končící 31. března 2016. „V průběhu prvního pololetí vykázal […]
  • Den otevřených dveří na Letišti České Budějovice19. srpna 2015 Den otevřených dveří na Letišti České Budějovice V sobotu 12.září 2015 se otevírá na Letišti České Budějovice nový a dlouho očekávaný heliport Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje včetně moderního zázemí. U té příležitosti se […]
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.