Lada Niva


LadaNiva
0 0 votes
Hodnocení článku

„Lada Niva“ (známá jako VAZ-2121 „Niva“, Lada Niva, LADA 4×4 a LADA Niva Legend) je sovětský a ruský terénní automobil – terénní automobil malé třídy se samonosnou karoserií a stálým pohonem všech kol.

Série se vyrábí od 5. dubna 1977 (do roku 2006 se na domácím trhu prodávala pod názvem VAZ-2121 „Niva“, na exportních trzích jako Lada Niva, od roku 2006 do roku 2021 pod názvem LADA 4×4, od roku 2021 LADA Niva Legend).

Britský badatel sovětského automobilového průmyslu Andy Thompson považuje Nivu za přímého předchůdce třídy kompaktních crossoverů, na kterou se zaměřili konstruktéři Suzuki Vitara. Někteří odborníci jej označují za nejlepší vůz v historii Volžského automobilového závodu, je to nejúspěšnější exportní model VAZ v celé historii.

Koncept, historie vzniku a aktualizace

V letech 1969-1970 přišel šéfkonstruktér VAZ V. S. Solovjov s iniciativou vyvinout SUV pro lidi na venkově. Jeho návrh byl výsledkem vývoje tzv. „typového typu“ Ministerstva automobilového průmyslu SSSR na léta 1971-1980, který byl v té době svěřen IMZ (Ižmaš). Prototypy AZLK-415 a -416 a Iž-14 již byly vytvořeny, ale tyto vozy nebyly připraveny k sériové výrobě.

V létě 1970 vyzval Alexej Kosygin, předseda Rady ministrů SSSR, týmy VAZ, AZLK a Ižmaš, aby vytvořily osobní vůz s komfortem sériově vyráběných osobních vozů. Zejména podle vzpomínek účastníků schůzky v OGK (kancelář hlavního konstruktéra) ve VAZ poté, co mu byl předveden kovový sádrový model „vozu č. 2“ (luxusní verze vozu Zhi (luxusní verze „Žiguli“, později VAZ-2103) řekl následující:

„Práce s Fiatem zde končí (kvůli smlouvě) a od nynějška se budeme muset spoléhat jen sami na sebe. Vaším prvním samostatným krokem by tedy mělo být vytvoření terénního vozidla na bázi „Žiguli“ pro naše krajany. A nedobrovolně se ocitli v nouzi – milionům obyvatel měst nyní dáváme k dispozici moderní osobní automobil, zatímco na vesnicích je to málo platné, zejména v našem „vnitrozemí“.

V dubnu 1971 se konala první technická rada, která měla vybrat konstrukční prvky pro nový automobil. Byla navržena klasická konstrukce s rámovou karoserií, samonosnými koly a bubnovými brzdami vpředu i vzadu. Objevily se i radikálnější návrhy, včetně příčného uspořádání a nezávislého zavěšení kol. V rozhovoru pro časopis Itogi konstruktér Nivy Pjotr Michajlovič Prusov uvedl, že vůz byl pojmenován po Prusovových dětech Natalii a Irině a dětech V. S. Solovjova, prvního šéfkonstruktéra VAZ, Vadimovi a Andrejovi. Později však tuto informaci vyvrátil AVTOVAZ. Konkrétně v odpovědi stálo, že starší syn Solovjova se nejmenoval Vadim, ale Sergej, a Irina Prusovová se narodila až po navržení jména.

Konstruktéři Volžského automobilového závodu během vývojové fáze převzali mnoho agregátů a sestav zvládnutého modelu závodu Žiguli. Jedním z dalších specifických rysů byl zcela „lehký“ design. Na voze nebylo nic specifického „allroadového“, „Niva vypadala jako běžný osobní automobil. Při jeho konstrukci byly hojně využity designové prvky a detaily VAZ-2106 a interiér byl prakticky shodný s tímto modelem.

V roce 1972 byly vyrobeny první pojízdné prototypy E-2121 (tzv. „nosiče agregátů“), v roce 1973 byla oznámena příprava sériové výroby.

V roce 1974 bylo postaveno prvních 15 předsériových modelů a v březnu 1976 byla vyrobena druhá série – dalších 50 vozů.

Tyto vozy prošly celým zkušebním cyklem, včetně jízd na Urale a Uralu. Specialisté použili britské Land Rovery a Range Rovery a také UAZ-469 pro srovnání s konkurenčními modely. Pro hodnocení jízdních vlastností modelu Niva byly kombinovány testovací programy „osobní automobil“ a „silnice“. Příkaz k uvedení vozu na dopravník byl podepsán 31. července 1975.

První sériový vzorek VAZ-2121 opustil dopravník VAZ 5. dubna 1977. Brzy po spuštění montážní linky byl plán výroby vozu s pohonem všech kol zvýšen z 25 000 vozů ročně na 50 000 vozů a dále na 70 000 kusů právě kvůli úspěchu na exportních trzích.

Přestavba 1993 a uvedení pětidveřové modifikace

Do poloviny 90. let již Niva zastarávala, proto byl v roce 1993 (podle jiných zpráv v roce 1994) proveden její restyling (modifikace karoserie VAZ-21213). Model se měl jmenovat Taiga, ale tento název se neujal. Interiér a zadní část vozu byly přepracovány. Pod kapotou byl motor VAZ-21213 o objemu 1,7 litru, výkonu 78,9 k a točivém momentu 127 N.m, karburátor Solex a bezkontaktní zapalování. Kromě toho může být vůz vybaven pětistupňovou převodovkou. Převodovka a pohony náprav s hlavním převodem 3,9 (to umožnilo snížit spotřebu paliva při silnějším motoru) a hliníkový chladič. V roce 1993 byla vyrobena přechodná verze s bývalým motorem VAZ-2121.

Současně s vývojem restylingu pracovali konstruktéři na dálkové verzi vozu. V letech 1992-1994 se v závodě AvtoVAZ montoval VAZ-2129 „Kedr“, který se stal prototypem budoucí pětidveřové modifikace, i když byl vyroben pro testování komponentů budoucího minivanu „Naděžda“. V roce 1993 vznikla modifikace VAZ-2130 Kedr-2, která se lišila polohou zadních sedadel.

V roce 1995 byla v AvtoVAZu zahájena sériová výroba pětidveřové modifikace VAZ-2131, která se vyráběla do ledna 2022.

Projekt Niva-2

I přes modernizaci v roce 1993 AvtoVAZ pochopil, že vůz morálně zastaral. Již v 80. letech začal vývoj nástupce „Nivy“ (některé prvky projektu se později staly základem pro UAZ-3160) a v roce 1998 byl vůz představen veřejnosti na moskevském autosalonu. Kvůli platební neschopnosti v roce 1998 nebylo nikdy možné vůz uvést do výroby. V roce 2002 byl tento model ve spolupráci s General Motors uveden na trh pod názvem Chevrolet Niva. Původní model byl zároveň vyráběn pod názvem LADA 4×4.

Aktualizace 2009

V roce 2009 byla uvedena na trh modifikace VAZ-21214. Vůz dostal modernizované zavěšení s komponenty z Chevroletu Niva, novou spojku a vylepšené brzdy. Avtovaz připravoval také variantu s upraveným designem, ale do výroby se nedostala.

Puštění modifikace Urban

V roce 2014 byla na základě třídveřové verze uvedena na trh modifikace Urban. Modifikace se od původního modelu liší dodatečnou protihlukovou izolací, plastovými nárazníky, mřížkou chladiče, zmenšeným průměrem volantu, přítomností klimatizace, podlahovým tunelem, elektricky ovládanými zrcátky a elektricky ovládanými okny.

V roce 2015 byla vydána odpovídající modifikace na bázi LADA 4×4 5D.

Restyling 2020 a nové jméno

Na začátku roku 2020 byl proveden další restyling (vůz dostal název Lada 4×4 FL). Aktualizovaná verze má změněný interiér, verze Urban dostala nové nárazníky, které dostaly mlhová světla, zatímco volant této modifikace se stal opět stejným (z modelů Zhiguli). Zároveň byla ukončena výroba verze Pickup.

V roce 2021 se vůz (společně s LADA Niva Travel) přejmenoval na „LADA Niva Legend“.

Budoucnost modelu

V srpnu 2018 byl na veletrhu AvtoVAZ představen koncept zcela nové Nivy s názvem LADA 4×4 Vision. Náhrada modelů Niva Legend a Niva Travel se očekává v roce 2022 nebo 2023. Současně bylo rozhodnuto, že se ještě nějakou dobu bude vyrábět stará Niva.

Popis konstrukce

VAZ-2121 (21213/21214) je osobní terénní automobil nižší třídy. Má třídveřovou karoserii hatchback a pětidveřové kombi. Převodovka je trvalý pohon všech kol, manuální čtyřstupňová převodovka (pětistupňová – od 21213), dvoustupňová převodovka a uzamykatelný mezinápravový diferenciál. Geometrické parametry průchodnosti terénem jsou dobré díky dostatečně vysoké světlé výšce (220 mm), malým převisům karoserie (nájezdový úhel – 32°, výjezdový – 37°) a relativně krátkému rozvoru 2,2 metru. První model VAZ-2121 byl vybaven motorem VAZ-2121, který vycházel z motoru VAZ-2106, čtyřválcovým řadovým karburátorem s pracovním objemem 1580 cm³. Výkon činí 80 k při 5400 ot/min, maximální točivý moment 116 N.m při 3400 ot/min. Restylizovaná modifikace VAZ-21213 byla vybavena karburátorovým motorem VAZ-21213 se zvýšeným zdvihovým objemem na 1690 cm³, výkonem 81,9 k při 5100 ot/min a maximálním točivým momentem 126,1 N-m při 3000 ot/min.

Jedním z rysů „Nivy“ je použití velkosériových agregátů modelové řady VAZ. Od modelu VAZ-2106 se tedy používal 1,6litrový motor s řetězovým rozvodem, převodovkou a převodovkou zadní nápravy (první „Niva“ v převodovkách náprav používala hlavní převodovku z VAZ-2101 s převodovým poměrem 4,3). Přesto „Niva“ okamžitě prokázala na svou třídu jedinečné terénní schopnosti.

V říjnu 2016 bylo u vozů LADA 4×4 v předních nábojích VAZ zavedeno ložisko, které nevyžaduje pravidelné seřizování. Vozidlo má modernizovaný kloub, nezávislé uložení převodovky na přední nápravě a plynem plněné tlumiče.

Divize BRONTO společnosti AUTOVAZ, založená na platformě Niva, vyrábí speciální užitková terénní vozidla a obrněná civilní vozidla.

Export

Většina vozů 4 × 4 vyráběných v 70. letech byla vybavena pohonem pevných kol (trvalý pohon všech kol se v té době používal pouze u modelu Range Rover), rámovým podvozkem závislé odpružení, zjednodušené karoserie se spartánským interiérem (s výjimkou stejných modelů Range Rover, Mercedes-Benz třídy G a Jeep Cherokee, Subaru Leone 4WD kombi) a měkkou střechou a nízkootáčkové benzinové nebo naftové motory.

Od poloviny roku 1993 se v malých sériích vyvážela modifikace VAZ-21215 se vznětovým motorem Peugeot XUD9. Vývozní potenciál benzinu Niva byl v zemích mimo Společenství nezávislých států zachován až do současnosti. Pro rok 2016 se LADA 4×4 montuje z montážních sad dodaných společností AvtoVAZ v kazašském Ust-Kamenogorsku. Dříve se Niva montovala z velkých stavebnic v Řecku, Egyptě, na Ukrajině (závod LuAZ) a v Ekvádoru, kde se jen v roce 2001 smontovalo téměř dva a půl tisíce vozů.

Pickup na bázi Nivy vytvořila zahraniční společnost.

Bezpečnost

Podle hodnocení ARCAP časopisu Autoreview byla úroveň pasivní bezpečnosti Nivy VAZ-21213 extrémně nízká. Podle výsledků crash-testu podle pravidel EuroNCAP (přesněji řečeno pouze jedné jeho části, čelního nárazu při rychlosti 64 km/h), který provedl časopis (popis crash-testu je uveden v č. 19, 2002), získala „Niva“ za čelní náraz 0 bodů z 16 možných, stala se tak druhým modelem AvtoVAZu po VAZ-2107, který získal za bezpečnost nula bodů.

Kapiton Nivy je pevný: levý přední podběh byl odsunut pouze o 60 mm. Bohužel je to jediný pozitivní moment. Řidič riskuje hlavu: „volant“ vychýlený o 165 mm nahoru není tak silný (HIC 605), ale velmi nebezpečný – kontakt „horní čelisti“ figuríny s věncem byl nestabilní. Zranění nohou jsou rovněž více než pravděpodobná: pedál spojky byl posunut o 300 mm dozadu a 85 mm nahoru, zatížení pravé kyčle přesáhlo bod zlomu holenní kosti a traumatická bezpečnost spodní části předního panelu je pod kritikou. Cestujícímu hrozí poranění hlavy v důsledku nárazu do víka přihrádky na rukavice (HIC 871) a zlomenina žeber. Podle metodiky EuroNCAP nezískává Niva za bezpečnost vůbec žádné body!

Tento výsledek je zcela přirozený, protože automobil byl vyvinut před více než třiceti lety a má jednotkový základ společný s „klasickou“ (VAZ 2101 – VAZ 2107) rodinou. V praxi to znamená, že řidič vozu, který by narazil v rychlosti 64 km/h, by byl zcela jistě zraněn.

Jedním z problémů, které crash-testy odhalily, byl problém deformace bočních členů. V letech 2002-2003 se v tisku objevily poznámky, že AVTOVAZ provedl několik pokusů s cílem vyřešit tento problém pěnovou výplní bočních skořepin, aby se zlepšila deformace karoserie (aby splňovala požadavky UN EEC R 94, tj. aby úspěšně prošla čelním crash-testem při rychlosti 56 km/h).

20. června 2011 byl na zkušební ploše AvtoVAZu testován systém ABS. Výsledkem testů byla sériová verze s ABS a BAS pod označením 21214-40-021. Tato verze se vyrábí od 1. října 2011.

Dne 29. listopadu 2018 Federální agentura pro technickou regulaci a metrologii (Rosstandart) oznámila schválení programu opatření pro dobrovolné stažení 3 300 vozidel Lada 4×4. Důvodem stažení vozidel byla možná přítomnost praskliny na konci hřídele horního řízení.

Modifikace

VAZ-2121 „Niva“ (exportní název Lada 4×4 Niva) – základní model s motorem VAZ-2121 (1,6 l, 80 k, 116 N-m) a čtyřstupňovou převodovkou. GEARBOX. V letech 1972-1975 bylo vyrobeno několik prototypů VAZ-E2121. Koncem roku 1976 byla vyrobena experimentální série „Niva“. Všechny vozy této série byly vyrobeny v barvě „Ochre Gold“ a měly odlišné umístění stěračů – hřídele motorů převodovky u předsériových vozů vyčnívaly z předního panelu, nikoli z mřížky chladiče jako u standardních modelů. Sériová výroba tohoto modelu byla zahájena od dubna 1977 do konce roku 1993, současně s novým modelem 21213 po dobu půl roku;

VAZ-21211 „Niva“ – sériově vyráběn od roku 1977 do roku 1987. Motor byl VAZ-21011 (průměr vrtání – 79 mm, zdvih – 66 mm). Motor byl vybaven karburátorem 2105-1107010 a rozdělovačem zapalování 30.3706-01. Spojka je vybavena podřazeným talířem 2103.

-VAZ-21211 (Lada Niva 1.3) – exportní modifikace s motorem 21211 (upravený z VAZ-21011 1,3L, 69 k, 94 N-m). Vyráběl se od roku 1978 pro země s vyššími daněmi pro motory se zdvihovým objemem nad 1500 cm3 (především Benelux a jižní Evropa). Byl po něm omezený zájem kvůli nízkému tažnému výkonu motoru v terénu a špatné dynamice na běžných silnicích;

VAZ-21212 (Lada Niva 4×4) – exportní modifikace s pravostranným řízením. Byl vyroben v omezeném množství, především pro anglický trh. Dodával se také do Austrálie, na Nový Zéland, do Mosambiku a na Jamajku. Ví se o prodeji malého množství „Niv“ s pravostranným řízením do Japonska, kam sovětské vozy předtím ani potom nejezdily;

-VAZ-2122 Projekt „Řeka“ – armádní obojživelné vozidlo velitele roty. Byl navržen na základě jednotek VAZ-2121. V letech 1976-1985 bylo vyrobeno 27 prototypů obojživelného vozidla s užitkovou hermetickou dvoudveřovou otevřenou karoserií. V roce 1987 prošel státními zkouškami upravený vzorek VAZ-2122.600 „Řeka“, ale sériová výroba tohoto obojživelníku nebyla kvůli přestavbě zahájena;

-VAZ-21213 (původní název „Taiga“ se neujal) – restylizovaný model „Niva“ s přepracovanou zadní částí karoserie s nízkou ložnou výškou (jiný tvar zadních dveří a zadních svítilen), výkonnějším a tažnějším motorem VAZ-21213 (1,7 l, 78,9 k), 127 N-m) s karburátorem Solex a bezkontaktním zapalováním, vůz byl také vybaven 5kolovou převodovkou a nápravovými převody. převodovka a nápravy s hlavním převodem 3,9 (to umožnilo snížit spotřebu paliva vzhledem k výkonnějšímu motoru), hliníkový chladič, přepracovaný interiér a přístrojová deska (interiér a přístrojová deska se z velké části shodovaly s VAZ-2108) a několik dalších změn. V roce 1993 firma vyrobila přechodnou partii se standardním motorem VAZ-2121.

VAZ-21214 (Lada 4×4) – modifikace modelu 21213 s motorem VAZ-21214 (1,7 l, 82,8 k, 127,5 N-m), vybaveným centrálním vstřikováním. Od roku 2002 se do tohoto modelu montuje motor VAZ-21214-10 (Euro 0) s distribuovaným vstřikováním, který byl v roce 2006 modernizován na Euro 2 (21214-20), v roce 2008 na Euro 3 (21214-30) a nakonec v roce 2011 na normy Euro 5 (pro export) a Euro 4 (pro místní spotřebu). Od roku 2006 bylo vozidlo podle dohody o společném podniku GM-AvtoVAZ přejmenováno na Lada 4×4 3-div.

LADA 4x4M – modernizovaná a upravená verze LADA 4×4. První kroky byly učiněny na začátku roku 2009 a modernizace byla dokončena na konci roku 2011. Byla vyměněna vnitřní a vnější svítidla, čalounění a převodovky. Některé komponenty jsou sjednoceny s vozem Chevrolet Niva. Nejdůležitější změnou je přepracování zadního zavěšení, které výrazně zlepšuje stabilitu vozu na nerovnostech, zejména při tzv. hřebenování. Všechny modely jsou vybaveny posilovačem řízení, některé modely jsou vybaveny protiblokovacím systémem brzd (ABS). Od roku 2013 se přední parkovací světla používají jako světla pro denní svícení, to znamená, že při zapnutém motoru svítí jasně, při zapnutých parkovacích světlech se jas sníží.

VAZ-21215 – exportní verze se vznětovým motorem Peugeot XUD 9SD, vyráběná v letech 1999-2007. Modifikace byla vyráběna pro export, proto standardní sestava zahrnovala vylepšený úhybný systém (nárazníky, spoilery, kryty, kola z lehkých slitin atd.).)

VAZ-21216 – exportní verze 21213 s pravostranným řízením a karburátorovým motorem VAZ-21213;

VAZ-21217 – exportní verze 21213, s motorem VAZ-2121 (1,6 l);

VAZ-21219 – přechodná kombinovaná úprava s karoserií a odpružením z VAZ-2121 a 1,7litrovým motorem a převodovkou z VAZ-21213. Interiér a nádržka ostřikovačů zadních oken jsou rovněž zachovány z vozu VAZ-2121. Vyráběl se v letech 1993-1994.

-VAZ-2121B – obrněné sběrné vozidlo na podvozku VAZ-2121. Byla vytvořena v roce 1992 specialisty společnosti PSA Bronto, dceřiné společnosti AvtoVAZ. Vyrobeno v omezené sérii v letech 1992-1993. Poprvé byly testovány pěnové polymery pro nerozbitné pancéřování. Byl výchozím bodem pro vytvoření rodiny obrněných vozidel „BRONTO Force“.

VAZ-2121F – exportní komerční verze na podvozku VAZ-2121 a 21213 s dodávkovou karoserií. Zadní část kabiny byla přeměněna na nákladový prostor nahrazením bočních oken (zadní dveře zůstaly zachovány) kovovými panely, odstraněním zadního sedadla a obložení. Za předními sedadly se nachází trubková ochrana proti posunu nákladu při brzdění. Dodávková verze modelu Niva se ve výrobním závodě AvtoVAZ vyrábí v malých sériích a dodává se výhradně na zahraniční trhy, kde místní legislativa stanoví pro tato užitková vozidla daňová zvýhodnění.

LADA 4×4 Lynx je malosériový lovecký model Lada 4×4. V roce 2009 jej představila dceřiná společnost AvtoVAZu PJSC Bronto. Na karoserii byly přepracovány podběhy kol, aby se zvýšil zdvih kol a jejich velikost, a byly namontovány gumové nástavce podběhů. Vnější zpětná zrcátka se zvětšeným prostorem pro výhled dozadu. Na přední a zadní nápravě byly namontovány samosvorné spirálové diferenciály.

LADA 4×4 Bronto – speciálně vyrobená terénní verze vozu

VAZ-21 „Bora“ – terénní vozidlo, vytvořené v roce 1995 na podvozku VAZ-2121 „Niva“. Vůz měl plastovou karoserii, otevřenou střechu a hliníkový prostorový rám. Nejprve chtěla společnost vyvážet vozidlo do Jižní Ameriky, ale později se přeorientovala na Blízký východ. Byl vhodný pro cestování v přírodě a pro outdoorové aktivity. Bylo vydáno pouze několik prototypů.

LADA 4×4 Urban – verze třídveřového terénního vozu. Od původního modelu se liší dodatečnou protihlukovou izolací, plastovými nárazníky, mřížkou chladiče, zmenšeným průměrem volantu, klimatizací, podlahovým tunelem, elektricky ovládanými zrcátky a elektricky ovládanými okny. Vůz se vyrábí od října 2014 ve společnosti VIS-Auto. Koncem roku 2015 vstoupil na německý trh model Lada 4×4 Urban. Výroba modelu Lada 4×4 5D Urban (na bázi VAZ-2131) byla zahájena v roce 2015.


  • Foto: Mr.choppers; Wikimedia Commons; CC BY-SA 3.0
  • Zdroj: Ruská Wikipedie

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Lada 120015. března 2022 Lada 1200 VAZ-2101 "Žiguli" je sovětský osobní automobil s pohonem zadních kol malé třídy s karoserií typu sedan. První model vyrobený ve Volžském automobilovém závodě. Na základě modelu VAZ-2101 […]
  • Volha GAZ 2411. března 2022 Volha GAZ 24 GAZ-24 Volga je sovětský automobil střední třídy, který se sériově vyráběl v Gorkého automobilovém závodě v letech 1967 až 1986. Představuje pátou generaci osobních vozů GAZ, která […]
  • Buran – Ruský raketoplán, který měl oživit ruskou kosmonautiku4. března 2021 Buran – Ruský raketoplán, který měl oživit ruskou kosmonautiku Raketoplán Buran byl postaven v roce 1986 a měl být součástí ruských cest do vesmíru. První let do vesmíru měl být 29. 10. 1988, ale necelou minutu před startem byl odpočet zrušen. […]
  • Za nepostavené parkoviště musí firma městu zaplatit3. března 2010 Za nepostavené parkoviště musí firma městu zaplatit Do konce roku 2006 měla být vedle Aldisu v Hradci Králové vybudována parkovací plocha pro 172 automobilů. Stavba se neuskutečnila a město žádá od stavební firmy několikamilionové […]
  • V Českých Budějovicích staví nové vývaziště6. prosince 2020 V Českých Budějovicích staví nové vývaziště Nové vývaziště u Jiráskova nábřeží pod kavárnou Lanna vybuduje firma VHS – Vodohospodářské stavby, spol. s r. o.. Stavba ovlivní provoz na Jiráskově nábřeží a na souběžné cyklostezce na […]
  • Sedmidenní jízdenka ulehčuje cestování po Vysočině6. ledna 2024 Sedmidenní jízdenka ulehčuje cestování po Vysočině Od 1. ledna 2024 mohou cestující na Vysočině využívat výhodné sedmidenní jízdenky. Novinka platí v autobusových a vlakových spojích zařazených do Veřejné dopravy Vysočiny. Školáci i […]
  • V Třeboni mají model bezplatné přepravy již třetí rok4. března 2005 V Třeboni mají model bezplatné přepravy již třetí rok Také v roce 2005 byla uzavřena smlouva o zajištění dopravní obslužnosti města Třeboně.Již od roku 2002 mají radní města Třeboň s  provozovatele  veřejné dopravy ČSAD Jindřichův Hradec   […]
  • Venkovní žaluzie – účinný prostředek proti hluku a prachu z dopravy15. července 2013 Venkovní žaluzie – účinný prostředek proti hluku a prachu z dopravy Na rozdíl od vnitřních žaluzií a rolet nabízí venkovní žaluzie účinnější ochranu před slunečním zářením. Dalším velkým pozitivem venkovních žaluzií je jejich termoregulační schopnost, a […]
  • Plzeň – Silniční konference12. dubna 2003 Plzeň – Silniční konference 7.- 8.10. 2003 e-mail: silnicni.obzor2csvt.cz
  • V Hodoníně je nová naučná stezka16. června 2022 V Hodoníně je nová naučná stezka Jedenáct zastavení má 1,7 kilometru dlouhá Masarykova stezka „Po stopách TGM“ v centru Hodonína, kterou včera otevřeli představitelé města Hodonína a zástupci partnerských organizací ze […]
Stránka načtena za 1,91072 s | počet dotazů: 200 | paměť: 24629 KB. | 26.04.2024 - 17:56:52