Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Rozčarování | Futurama

Jak cestující hodnotili pražskou MHD?


0 0 hlasů
Hodnocení článku

Dnes prezentovalo hlavní město Praha a společnost ROPID výsledky anketního průzkumu, který měl za úkol zjistit, jak lidé vnímají pražskou MHD po zářijových změnách z pohledu spolehlivosti, počtu přestupů, bezbariérových vozidel i celkové spokojenosti se systémem Pražské integrované dopravy. Výzkum byl připraven tak, aby bylo možné srovnat aktuální odpovědi respondentů s jejich postoji v minulých letech.

Změny v MHD v září loňského roku provázely protesty zástupců občanů i některých městských částí. V některých případech byly připomínky zohledněny. Anketní průzkum provedla na základě objednávky ROPID společnost Czech Consult, která se už 18 let zabývá dopravními studiemi a průzkumy v celé ČR. Otázky byly položeny shodně s průzkumy, které ROPID organizoval v předchozích letech, aby bylo možné srovnat spokojenost cestujících před změnami a po nich. Otázky, které cílily přímo na zářijové změny, byly do průzkumu zařazeny nově. Tazatelé se ptali cestujících ve druhé polovině listopadu 2012 rovnoměrně v době přepravních špiček i mimo ně, v pracovní dny i o víkendech na 60 místech Prahy. Tohoto anketního výzkumu se zúčastnilo 3 126 respondentů, tedy více než dvojnásobek proti průzkumům v posledních letech a pětinásobek oproti minimálnímu počtu, který odpovídá reprezentativnímu vzorku. 

Pro naše čtenáře uvádíme vybrané údaje a závěry z průzkumu. Spokojenost s pražskou MHD vyjádřilo 93 % cestujících (téměř 60 % respondentů zvolilo odpověď Spokojen, přes 10 % Velmi spokojen a necelých 25 % Téměř spokojen). Při průzkumu v roce 2011 bylo s MHD v Praze spokojeno 87 % a v roce 2009 79 % cestujících.

Z opatření a změn během září 2012  vnímá 11 % cestujících přestupů, pro drtivou většinu se nic nezměnilo. Šesti procentům cestujících se jejich obvyklá cesta zrychlila, 19 % prodloužila a 74 % cestujících se vůbec nic nezměnilo. Obdobný výsledek přinesla otázka na změnu počtu přestupů po prvním září, 2 % cestujících říkají, že jim přestupů ubylo, 11 % že přibylo a 87 % z nich se nic nezměnilo.

V závěrečné části výzkumu známkovali cestující řadu aspektů pražské MHD od 1 do 5 jako ve škole. Otázky zahrnovaly oblasti bezbariérovosti a přístupnosti vozidel i nástupišť, dostatku informací o plánovaných změnách, srovnání délky cesty MHD a autem, včasnosti či modernosti hromadné dopravy v hlavním městě. Průměrná známka, kterou cestující systému Pražské integrované dopravy vystavili, má za všechny otázky hodnotu 2,05 (známkování 1 až 5 jako ve škole). Nejlépe lidé hodnotili dostupnost MHD, výrok „MHD v Praze se dostanu všude, kam potřebuji,“ získal průměrnou známku 1,68, výrok „Zastávky MHD jsou dobře přístupné“ známku 1,8 a výrok „Důvěřuji MHD v Praze“ známku 1,95. 

Celkem 93 % dotazovaných cestujících konstatovala, že cestuje MHD stejně často jako před změnami v září 2012.

Průzkum zahrnul v odpovědích jen osoby, které MHD v Praze využívají a v podstatě k tomuto druhu dopravy mají kladný vztah. To se také projevilo poměrně příznivým celkovým hodnocením. Není však jasné, zda změny některé cestující odradily nebo naopak pro jízdu MHD získaly.

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 hlasů
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 0,89789 s | počet dotazů: 210 | paměť: 33612 KB. | 04.10.2022 - 06:44:39