Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady

Elektrická jednotka 470 slaví 30 let od výroby dvou prototypů

Elektrické jednotky 470 byly prototypy jednotek příměstské dopravy používaných Českými drahami. Jednotky se skládaly ze dvou hnacích, částečně nízkopodlažních vozů řady 470 a tří vložených dvoupodlažních vozů řady 070. Jednotky byly v provozu nahrazeny modernější a spolehlivější řadou 471.

Řada 470 se začala vyvíjet po dlouhé pauze po řadě 460, protože tyto jednotky, stejně jako řada 560, již nestačily svou jednopodlažní konstrukcí. Vývoj nové jednotky byl velmi potřebný a byl zařazen mezi státní úkoly technického rozvoje. Dva prototypy patrové elektrické jednotky 470 vyrobila Vagónka Studénka v roce 1991.

Karoserie byla u motorových vozidel z hmotnostních důvodů jednopodlažní. Mezi oběma nástupními prostory se nacházel velký prostor pro cestující (64 míst). Vložené vozy řady 070 měly také dva nástupní prostory, mezi nimiž byly dva velké oddíly pro cestující a dva menší oddíly nad podvozkem. Toaleta byla vždy v nástupních prostorech.

Každý z předních motorových vozů měl výkon 1 104 kW a provozní hmotnost 62 t. Pětivozová jednotka byla dlouhá asi 130 m a při plném obsazení vážila 317 t. Vůz byl v provozu od 1. července do 31. srpna. Nabízela 602 míst k sezení a 784 míst k stání. Maximální rychlost jednotky byla 120 km/h.

Provoz v ČR

K sériové výrobě této jednotky však nikdy nedošlo. Oba prototypy byly uvedeny do zkušebního provozu v roce 1991. Zelená jednotka 470.001-002 byla předána ČSD na podzim 1992, modrá jednotka 470.003-004 Českým drahám v únoru 1993. Obě jednotky byly uvedeny do provozu na trati Praha – Kolín – Pardubice. V modernizovaných úsecích se začaly projevovat špatné jízdní vlastnosti nepříliš dobře navrženého pojezdu elektrických vozů. Nízký měrný výkon a nedostatečně výkonná kotoučová brzda vložených vozů také přispěly k rozhodnutí přesunout jednotky na méně náročné výkony na trati Praha Hl.n.-Beroun. Jednotka 470.001-002 tmavě zeleného nátěru se žlutým pruhem zaznamenala poslední výkon v kompletním složení 7. února 2003 a od 1. listopadu 2007 je odstavena v depu kolejových vozidel v České Třebové. Jednotka 470.003-004 absolvovala svou poslední jízdu s cestujícími 29. září 2009.

Dne 16. října 2009 se naposledy pohybovala vlastní silou po 201. koleji Odstavného nádraží jih, o tři dny později pak byla odvezena do deponie v České Třebové, kde obě jednotky čekaly na svůj účetní odpis. Obě jednotky byly oficiálně zrušeny v roce 2012. Na konci roku 2014 byly obě jednotky prodány a odvezeny likvidační společností AC Plus Ostrava-Heřmanice. Vozy 470.001, 470.002 a 470.003 byly vyřazeny 29. dubna 2015, vůz 470.004 byl vyřazen 7. května 2015. Byly snahy o zachování celé jednotky, nakonec se zachovaly pouze 2 ovládací pulty a část řídicí elektroniky včetně AVV. Jednotky byly po většinu provozu terčem vandalů.


Foto: Karel Furiš  | Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,38750 s | počet dotazů: 170 | paměť: 26867 KB. | 30.07.2021 - 16:05:43
X