Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Bednění Doka pomáhá při stavbě čtyř mostů slovenské dálnice D1




Od roku 1972 je ve výstavbě slovenská dálnice D1 spojující Bratislavu a ukrajinský hraniční přechod Záhor. V současné době je ve výstavbě několik úseků, například Fričovce – Svinia s délkou 11,2 kilometru a Jánovce – Jablonov s délkou 18,5 km. Jen mezi těmito místy společnost Doka dodává bednění na čtyři mosty s celkovou délkou přes půl kilometru. Všechny mostní konstrukce mají jednoho společného jmenovatele – jako nosič bednění byla použita posuvná skruž portugalské firmy Berd osazená bedněním Doka. Bednění na nosné konstrukci je tvořeno osvědčeným a na míru upraveným bedněním Top 50. To je sestaveno z ocelových paždíků, dřevěných nosníků a třívrstvých desek Doka 3So, které poskytnou kvalitní otisk po celé délce betonáže. V rámci betonování samotné mostovky je pak bednění vyneseno na podpůrné věže Staxo 40, a to přímo v budoucím servisním tunelu mostu.

Plánování nasazení bednění je pro skruž Berd náročné, a to i přesto, že jde vždy o totožnou techniku i bednicí systémy. „Každý most je jiný a tak je třeba pro bednění naplánovat zcela od počátku pro každou dvojici mostů. Myslíme nejen na kvalitní otisk a snadné manipulování se samotným bedněním i skruží, ale také musíme brát ohled na nosnost a celkovou hmotnost všech komponentů,“ říká Zoran Tanevski, vedoucí technického oddělení Doka. „Je třeba se vyrovnat nejen se všemi tvarovými požadavky nosné konstrukce, tedy překlápěním v příčném řezu, zakřivení půdorysu, rozmístění deviátorů uvnitř průřezů, různými délkami jednotlivých polí i proměnnou výškou komorového průřezu. V neposlední řadě jsme samozřejmě dbali na bezpečnost pracovníků i hospodárnost celého řešení. I tak se ale bednění skládá ze stovek prvků,“ dodává Petr chvál, technik společnosti Doka. Pro ilustraci – bednění pro mosty SO 202 a SO 203 sestává z 2744 běžných metrů nosníků Doka, 1220 metrů2 bednicích desek a celkově váží více než 76 tun. Pro mosty SO 217, respektive SO 216 pak nosníků je 5770 běžných metrů, bednicích desek Doka 3So 1890 metrů2 a celé bednění váží téměř 100 tun.

Samotné betonářské práce na posuvné skruži sestávají z řady posloupných kroků. Po ustavení skruže do pozice se provede zabednění podlahy a stěn komorového průřezu z vnější strany a vyváže se betonářská výztuž. Následuje zabednění z vnitřní strany a samotná betonáž. Po odstranění vnitřního bednění je zabedněna a vybetonována stropní část a následuje předepnutí předpínacích lan. Bednění je poté spuštěno na závěsných tyčích a pomocí hydraulických pístů je odsunuto do stran tak, aby se celá skruž mohla, opět hydraulicky, posunout do nové pozice a bednění se nepotkalo s konstrukcí pilíře.

S jednou skruží a stejným bedněním byly budovány vždy dva po sobě následující mosty, což znamenalo nelehké řešení přesunu skruže bez rozebírání, respektive s minimálním rozebráním. To se nakonec podařilo uskutečnit pomocí postupného budování provizorních zárodků. „Využili jsme technologie pojezdu mezi betonážemi i pro přesun mezi staveništi a z panelů a betonových bloků jsme postupně budovali body, na kterých se skruž usadila pro další posun. Vzdálenost mezi mosty jsme takhle přelezli za tři týdny. S nadsázkou se dá říci, že naše skruž byla nejtěžším a nejpomalejším vozidlem, které kdy dálnici D1 brázdilo“, říká stavbyvedoucí prováděcí firmy.

U všech zmíněných mostů je finální konstrukce budovaná pomocí základního komorového profilu doplněného o prefabrikované podpěry, které mostovku rozšiřují o dvě třetiny. „Prefabrikovaná křídla jsou uložená do drážky v boku mostního trámu, který vzniká už při základní betonáži. Tato drážka musí být absolutně rovná, i když mostní konstrukce je do oblouku,“ doplňuje Daniel Šindler z ostravské pobočky Doka. Prefabrikované dílce pak jsou ukotveny pomocí ocelových výztuží a následně je nadbetonována mostovka a celá konstrukce zmonolitněna. Bednění Top 50 tentokrát na správném místě drží speciální vozík Doka. Ten je tvořen typovými paždíky doplněnými o soustavu vřetenových vzpěr a zavětrování a vybavený ocelovými kolečky na pojezd po prefa vzpěrách.

Mosty by měly být dokončeny v roce 2015, jak nakonec napovídají letopočty otisknuté v betonu mostních pilířů. A horečné tempo práce i profesionalita všech stavebních týmů i dodavatelů nazanačuje, že tomu tak opravdu bude. Zbývá jen si přát, aby motoristé, spěchající mezi Bratislavou a  Záhorem, dorazili do cíle včas a bezpečně. Ale kvalitu dopravy, narozdíl od kvality betonu, bednění Doka neovlivní. ( Zdroj.Česká Doka bednící technika spol. s.r.o.)

Další články z IZDoprava.cz

  • Sychrovský viadukt slouží už 156 let19. srpna 2014 Sychrovský viadukt slouží už 156 let V letech 1856 až 1858 byla stavěna na katastru obce Radimovice u Sychrova železniční trať, která spojila Pardubice s Libercem. Pod obcí byl proražen tunel 676 m dlouhý a na jehož stavbu […]
  • Na stavbě žilinské dálnice se využívají technologie letmé betonáže Doka i posuvná skruž Berd6. ledna 2017 Na stavbě žilinské dálnice se využívají technologie letmé betonáže Doka i posuvná skruž Berd Novostavba žilinské dálnice D3 o délce 4 250 metrů obsahuje celkem 127 stavebních objektů. Mezi ně patří i dva 1370 metrů dlouhé mosty přes vážskou vodní nádrž Hričov. Pod vedením […]
  • Rekonstrukce mostu u Janova15. prosince 2014 Rekonstrukce mostu u Janova Havarijní stav mostu mezi obcemi Janov a Kounov na Rakovnicku si vyžádal jeho stržení a výstavbu nového. A to za plného provozu tratě, kterou přemosťuje. „Největší výzvou pro nás bylo […]
  • Nový most přes řeku Jihlavu v Třebíči bude otevřen 22. dubna11. dubna 2017 Nový most přes řeku Jihlavu v Třebíči bude otevřen 22. dubna Práce na stavbě mostu přes řeku Jihlavu v Třebíči na silnici II/351 spojující město s židovskou čtvrtí finišují. „Jakmile budou položeny asfaltové vrstvy, dokončeno vodorovné a i svislé […]
  • Nový most do Čejetic musí počkat na rozhodnutí ÚHOS27. února 2013 Nový most do Čejetic musí počkat na rozhodnutí ÚHOS Stavba mostu v Mladé Boleslavi přes řeku Jizeru, která měla začít loni na jaře, nebyla opět zahájena. Již podruhé se totiž proti výběru zhotovitele odvolal stejný neúspěšný uchazeč a věc […]
  • Opravené mosty ve Zlínském kraji27. listopadu 2012 Opravené mosty ve Zlínském kraji Během měsíce října a listopadu 2012 bylo dokončeno sedm investičních staveb, které jsou ve správě Ředitelství silnic Zlínského kraje. Z uvedeného počtu jsou i čtyři stavby mostů. U Nivnice […]
  • Na Slovensku zahájili stavbu nového úseku D11. prosince 2016 Na Slovensku zahájili stavbu nového úseku D1 Slavnostním poklepáním základního kamene zahájili 24. listopadu 2016 stavbu nového úseku dálnice D1 na východním Slovensku, mezi obcemi Budimír a Bidovce. Slavnostního aktu se zúčastnili […]
  • V Mikulůvce se staví nový most22. července 2014 V Mikulůvce se staví nový most Nový most se staví na silnici III/05724 v obci Mikulůvka na Vsetínsku. Na místě původního mostu, který byl již ve špatném technickém stavu, vybuduje stavební firma KKS, spol. s r. o.. […]
  • Ve Stanovnicích na Vsetínsku je zprovozněn nový most14. prosince 2013 Ve Stanovnicích na Vsetínsku je zprovozněn nový most Ředitelství mostu na silnici Ředitelství silnic Zlínského kraje dokončilo v minulých dnech výstavbu nového mostu na silnici III. třídy, která vede z města Karolinky kolem vodní nádrže a do […]
  • Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let22. května 2017 Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let Na 14. Českém dopravním fóru, které se uskutečnilo dnes  ve Velkém sálu Zastupitelstva hl. m. Prahy, informoval Ing. Tomáš Koranda, člen předsednictva HOCHTIEF CZ a.s.,  o připravované […]
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.