Poslanecká sněmovna dnes odsouhlasila uzavření koncesionářské smlouvy k výstavbě a provozu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Vyslovila tak souhlas s finančními závazky státu plynoucími z návrhu koncesionářské smlouvy na projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje – Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka – Háje a Mirotice – Krašovice. Plnění je v nominální výši 18 761 377 912 Kč a 446 191 297 EUR. Stát začne dálnici splácet až po dokončení a po 25 letech ji převezmeme ve stavu, který můžeme označit jako nový. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě údržby. Navíc prokazatelně přenáší rizika výstavby a dlouhodobého provozu i obnovy na externího (soukromého) partnera; ten také vstupuje i do přípravy stavby a zlepšuje jízdu i na 16 km stávající dálnice (dovybavení a obnova). Stejně tak je v projektu PPP navíc oboustranná velká odpočívka Krsice, Středisko Správy a údržby dálnice v Letech u Písku, vyspělejší dálniční technologie ve srovnání s projekty ŘSD atp.
Cenu, kterou stát zaplatí za převzetí všech těchto věcí koncesionářem, bychom tedy museli srovnávat s tradičními náklady státní výstavby a dvaceti pětileté údržby. Stát navíc bude moci při snížení kvality dálnice provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek, což u běžných dálnic sankcionováno není. Zásadní výhodou užití metody PPP je i to, že se celý zbytek dálnice D4 dostaví najednou bez vytváření mnohaletých provizorií, které v důsledku vedou k nižšímu komfortu jízdy.
„Stavba by měla začít již v březnu a nových 32 kilometrů dálnice bude hotovo v roce 2024. Dalších 25 let ji pak bude vybraný koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice I/20,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
„V Česku nyní máme rekordní rozpočty SFDI, ale musíme být připraveni na to, že v budoucnu bude klesat příspěvek z evropských fondů, zejména pro stavby mimo transevropskou síť jako jsou obchvaty na silnicích I. třídy nebo regionální tratě. Evropské peníze navíc bude nutné více spolufinancovat,“ přibližuje důležitost tohoto rozhodnutí Sněmovny ministr Havlíček.
Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Další články z IZDoprava.cz
18. srpna 2020 V Montrealu proběhne rekonstrukce tunelu Louis-Hippolyte Lafontaina Ministerstvo dopravy v Quebecu vybralo konsorcium Renouveau La Fontaine, které zahrnuje dceřiné společnosti VINCI (50%) - Eurovia, vůdce konsorcia a Dodin Campenon Bernard - a kanadskou […]
15. března 2017 EUROVIA CS začne s výstavbou dálnice D3 úseku Ševětín – Borek Hluboká nad Vltavou, 15. března 2017- Ve středu slavnostně odstartuje stavební skupina EUROVIA CS výstavbu nového úseku dálnice D3 na trase Ševětín – Borek. Práce na 10 km dlouhého úseku […]
20. ledna 2016 Jak probíhá příprava stavby dalších úseků dálnice D3? Hejtman Miloš Petera a další zástupci Středočeského kraje jednali v pondělí 18. ledna 2016 se starosty obcí a měst dotčených výstavbou dálnice D3 ve Středočeském kraji o pokračování […]
3. února 2015 Práce na stavbě dálnice D3 budou letos pokračovat Na jaře by se měly začít stavět další dva úseky jihočeské dálnice D3. Konkrétně mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a mezi Borkem a Úsilným. Vše za předpokladu, že se žádná firma neodvolá […]
26. července 2012 Dostavba dálnice D8 se opět zastavuje Pro řidiče je stavba dálnice D8 dlouhodobě očekávaná dopravní spojnice a pro obyvatele několika obcí v Ústeckém kraji i Ústí nad Labem spíš toužebný sen. Aktivita Společnosti ochránců […]
27. června 2012 První projekt PPP při realizaci dopravní stavby byl schválen! Na svém jednání 26.6.2012 schválila vláda realizaci PPP projektu na D3 v Jihočeském kraji. Ministerstvo dopravy předložilo návrh na možnost realizace úseku D3 mezi obcemi Bošilec – Borek […]