Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Tunel Marmaray jako první na světě spojuje oba kontinenty



V úterý 29.10.2013 byl v Turecku zprovozněn železniční tunel pod úžinou Bospor. Vytvořilo se tak nové spojení mezi asijskými a evropskými břehy Istanbulu. Slavnostní otevření tunelu bylo součástí oslav 90. výročí Turecké republiky. Práce na stavbě tunelu začaly v roce 2004, ale archeologické vykopávky  výstavbu zpomalovaly.  Celková délka tunelu 8,5 mil (13,6 km)  a z toho část pod vodou je v délce 0,8 míle (1,4 km). V plném provozu se počítá s přepravní kapacitou až 75.000 osob za hodinu v jednom směru.

Ministr dopravy Ale Yildirim uvedl, že stavba tunelu je nejbezpečnější stavbou v Turecku. Stavba byla projektována a realizována jako plovoucí konstrukce se zámkovými stavidly. Tunel by měl odolat i otřesům zemětřesení o síle 9 stupně Richterovy stupnice. Ponořený tunel pod průlivem v Istanbulu bude přibližně 1,4 km dlouhý, včetně spojení mezi ponořenými a přilehlými  tunely.  Tunel bude mít dva tubusy, každý pro provoz železnice v jednom směru.

Myšlenka postavit  železniční  tunel pod úžinou v Istanbulu byla poprvé nastolena v roce 1860.  Problém byl, jak takovou stavbu technicky zajistit.  Během dalších let se zdokonalovala technika staveb pod vodou. Touha postavit  tunel pro železniční  dopravu byl oprášen  na začátku roku 1980 a první komplexní studie byla provedena a zveřejněna v roce 1987. Projekt  byl projednává v následujících letech a v roce 1995 bylo rozhodnuto o vypracování podrobnější studie a aktualizaci studie proveditelnosti, včetně prognózy poptávky po osobní dopravě z roku 1987. Tyto studie byly uzavřeny v roce 1998 s potvrzením dřívějších závěrů, že projekt nabízí mnoho výhod pro lidi, kteří pracují a žijí v Istanbulu.

V roce 1999 byla podepsána dohoda o financování mezi Tureckou republikou a japonskou bankou pro mezinárodní spolupráci (JBIC).  Tato smlouva o půjčce tvoří také základ pro financování Istanbul Strait Crossing části projektu, což představuje asi 35% nákladů na celý projekt železnice.

Další zajímavosti o stavbě včetně fotek najdou zájemci na stránkách http://www.marmaray.com/index.asp

 

Další články z IZDoprava.cz

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Warning: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/59830/virtual/www/wp-content/themes/izdoprava/footer.php on line 120
X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.