Opravené mosty ve Zlínském kraji



Během měsíce října a listopadu 2012 bylo dokončeno sedm investičních staveb, které jsou ve správě Ředitelství silnic Zlínského kraje. Z uvedeného počtu jsou i čtyři stavby mostů. U Nivnice mohou jezdit řidiči po novém mostě ev. č. 4982-1 na silnici III/4982 ve směru jízdy na Korytnou. Původní stavba mostu byla ve špatném technickém stavu. Betonové konstrukce opěr i nosné konstrukce mostu byly zkorodované vinou špatné izolace a ochrany proti vodě. Kromě mostu byla při rekonstrukci opravena i silnice v celkové délce 40 metrů. Oproti původnímu záměru byla doplněna ochrana mostu kamennou dlažbou. Zhotovitelem nového mostu byla společnost KKS, s. r. o., Zlín a cena za tuto stavbu činila 7,1 milionu korun.

Nový most ev. č. 4915-6 převádějící silnici III/4915 přes potok Všeminka mají také ve Všemině. Stav původní nosné konstrukce mostu byl hodnocen jako špatný. Obě opěry vykazovaly korozi betonu až do hloubky 50 – 150 milimetrů. Do mostu zatékalo po celé ploše nosné konstrukce, ve všech spárách byly výluhy, krápníky, některé spáry byly prasklé. Poškozené byly také konce krajních nosníků. Stavební úprava mostu spočívala v sanaci spodní stavby, výměně ložisek, zhotovení nové spřažené železobetonové monolitické desky na nosnících a v kompletní výměně mostního svršku. Zvýšila se zatížitelnost mostu. Po odkrytí nosné konstrukce byla zjištěna hloubková degradace nosných částí, což se muselo ošetřit sanacemi. Dále bylo vyčištěno koryto toku v mnohem větší míře, než jak stanovil původní projekt, aby se zabránilo neustálému zanášení naplaveninami. Opravu mostu a komunikace v délce 52,5 metrů realizovala společnost FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., Brno v ceně 5,5 milionu korun.

Přestavbou  prošel  také most ev. č. 4221-1, který převádí silnici III/4221 přes Bunčovský potok nedaleko obce Salaš.  Před  opravou byl stav mostu  hodnocen jako špatný. Nosná konstrukce byla provlhlá, s trhlinami, nefunkční hydroizolací, trhliny byly také u obou opěr a levá část opěry byla podemílána vodou. Vozovka měla výtluky a římsy mostů měly trhliny vlivem koroze sloupků. Most nevyhovoval rozměrově ani z bezpečnostního hlediska a normální zatížitelnost byla snížena na 19 tun. Po opravě se nosnost mostu se zvýšila a odpovídá  normové  zatížitelnosti pro zatěžovací třídu A. Zlepšily se také průtokové poměry pod mostem. Na mostě byla normově upravena šířka vozovky a tím se zvýšila bezpečnost a plynulost provozu. Celková délka nově   upravené komunikace včetně mostu je 50 metrů. Zhotovitelem stavby byla společnost ALPINE Bau CZ, s. r. o., Valašské Meziříčí a smluvní cena činila 7,2 milionu korun.

Kompletní přestavbou prošel  i  most ev. č. 43220-3 na silnici III/43220 ve Zlámance.  Hlavním důvodem přestavby původního mostu byla jeho nevyhovující zatížitelnost (14 t) a celkový špatný stav spodní stavby. Objekt nyní splňuje všechny normové a materiálové požadavky na moderní mostní konstrukce. V rámci přestavby mostu byla provedena sanace přilehlé komunikace v délce 50 metrů a nábřežní zdi v nezbytně nutném rozsahu.  Zhotovitelem nového mostu byla firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., Brno a smluvní cena činila 7 milionů korun.

Zdroj: ŘSZK

 

Další články z IZDoprava.cz