Co se ukrývá v obrovské hale JOB AIR umístěné u letiště Ostrava – Mošnov?


n200810261208 PA186868
0 0 votes
Hodnocení článku

V rámci Dne stavitelství a architektury měla dne 18.10.2008 veřejnost možnost prohlédnout si jedinečnou konstrukci opravárenského centra letadel JOB AIR a sledovat opravu letadel z nadhledu.  FOTO v článku.

Stavbu opravárenského centra tvoří obrovská hala pro opravu letadel a provozní pětipatrová provozní budova.Stavba je umístěna v severní části stojánky letiště  a je součástí průmyslové zóny v okolí letiště.Koncepce statického řešení stavby i její výstavba je v ČR unikátní. Ocelová konstrukce haly je uložená na železobetonových patkách a pasech. Na ocelovou konstrukci bylo použito 1 00 tun oceli. Stěny haly jsou opláštěné ocelovými sendvičovými panely a na střeše byly použity  panely typu Domico. Podlaha haly je z předpjatého betonu a v konstrukčních vrstvách jsou vedeny rozvody kanalizace, elektrické vedení i datové kabely. V podlaze je umístěno 4 km topného potrubí pro zajištění vytápění. Pro přístup k mediím vedených pod podlahou jsou pod podlahou umístěny i podlahové rozvaděče.

JOBAIR - letiště Ostrava JOBAIR - letiště Ostrava

JOBAIR - letiště Ostrava JOBAIR - letiště Ostrava

Z hlediska stavby je unikátní ocelová konstrukce haly opravárenského centra. Použitím nové progresivní koncepce řešení předpjaté ocelové konstrukce bylo dosaženo snížení až 25% hmotnosti konstrukce. Aby bylo možné překlenout rozměrnou halu, použil projektant  ocelový systém sedmi příčných vazeb na rozpětí 143,5 metrů ve vzdálenosti po 12 metrech. Velkou pozornost projektantů vyžadoval nadvratový nosník z příhradové konstrukce, který slouží k zajištění kovové kolejnice a přenosu sil od hangárových dveří. Pohyb težkých vrat i související změny konstrukce vlivem proměnlivého počasí i pohyb nadvaratového nosníku o nahodilého zatížení eliminují teleskopy v horní části konstrukce vrat. Střešní panely jsou řešeny jako nosníky s převislými konci a jsou přímo uloženy na horní pás příhradového vazníku. Velkým úkolem pro projektanty bylo zhodnocení klimatického zatížení. Důležitý byl výpočet tvarových součinitelů při zatížení větrem s ohledem na různé varianty otevřených dveří haly. Projektant nejprve provedl teoretické výpočty modelováním vzdušného proudu a potom kompilací noremních hodnot a závěrů teoretických výpočtů určil tvarové součinitele  zatížení. Ocelová konstrukce  střechy haly byla provedena na zemi a poté zvednuta na nosné prvky do výše 21 metrů. Při zdvihání střechy bylo využito 14 hydraulických jednotek. Každá hydraulická jednotka zvedala sto tun  a celý proces zdvihu trval tři dny.

Rozměry ocelové haly 143,5×77,3×21,5 metrů. 

Termíny stavby : 10/2006 – 12/2007

Investiční náklady 1,1 mld. Kč

Investor JOB AIR – Central EUROPE AIRCRAFT MAINTENANCE a.s.

Generální projektant : HUTNÍ PROJEKT OSTRAVA a.s.

Projektant ocelové konstrukce – EXCON, a.s. 

Dodavatel : VÍTKOVICE a.s., VÍTKOVICE REVMONT a.s., VOKD.a.s.

Dodavatel střešního pláště – DOMICO CZ, spol.s.r.o.

Dodavatel posuvných vrat : JEWERS DOORS Ltd.

Společnost JOB AIR je jedním z největších  údržbových center v Evropě, které se zabývá servisem a těžkou údržbou letadel typu BOEING a SAAB. V centru v Mosnově je zaměstnáno  cca 400 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, z nichž někteří jsou absolventi  VŠB-TU Ostrava.

 

 

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,20664 s | počet dotazů: 200 | paměť: 24522 KB. | 25.04.2024 - 02:17:20