Bezbariérové prostředí – řešení

Řešení úprav pozemních komunikací pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých osob. Připraveno ve spolupráci se sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČRPříklady správných řešení přechodů pro chodce

Nesignalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní (na snímku je optimální umístění varovného pásu v ploše chodníku za obrubníkem) pěší komunikace (povrch betonová dlažba) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, barevný kontrast je doporučený), okraje obou pásů musí být zarovnané.

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch asfalt) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, dle možnosti kontrastní), sloupek s chodeckou signalizací je vždy umístěn (mimo pouze výjimečně v odůvodněných případech) v signálním pásu, vzdálenost sloupku od okraje chodníku je max. 1,25 m.

Nesignalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku a vozovky (varovný pás lze umisťovat i v ploše chodníku za obrubníkem) varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, dle možnosti kontrastní).

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch betonová dlažba) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, dle možnosti kontrastní), sloupek s chodeckou signalizací je vždy umístěn (mimo jen v odůvodněných případech) v signálním pásu, vzdálenost sloupku od kraje chodníku je max. 1,25 m.

Nesignalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch betonová dlažba) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky). V odůvodněných případech nemusí být signální pás barevně kontrastní, důvody jsou jak estetické, tak i funkční (pro slabozrakého je matoucí umístění několika barevných obrazců blízko sebe).

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch mozaika z kamene) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch speciální výstupky) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch speciální výstupky), sloupek s chodeckou signalizací je vždy umístěn (mimo pouze výjimečně v odůvodněných případech) v signálním pásu, vzdálenost sloupku od okraje chodníku je max. 1,25 m. K dosažení funkčního a předpisového (vyhláška č. 369/2001 Sb.) hmatového kontrastu vůči okolí musí být vždy varovné a signální pásy lemovány rovinnými deskami, v památkových zónách a rezervacích je možné upustit od vizuálního kontrastu hmatových prvků.

Detaily přechodu přes vozovku na chodníku (povrch z kamenné mozaiky), sloupek s chodeckou signalizací může být v signálním pásu umístěn asymetricky, k dosažení funkčního a předpisového (vyhláška č. 369/2001 Sb.) hmatového kontrastu vůči okolí musí být vždy varovné a signální pásy lemovány rovinnými deskami (šíře lemujícího pásu 0,25 m, nejmenší délka desek 0,25 m). V památkových zónách a rezervacích je možné upustit od vizuálního kontrastu hmatových prvků nebo lze výjimečně používat pro hmatové prvky kombinaci barev

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku a vozovky varovný pás a ve směru přecházení signální pás, sloupek s chodeckou signalizací je umístěn v signálním pásu, vzdálenost sloupku od okraje chodníku je max. 1,25 m. K dosažení funkčního a předpisového (vyhláška č. 369/2001 Sb.) hmatového kontrastu vůči okolí musí být vždy varovné a signální pásy v mozaice lemovány rovinnými deskami, v památkových zónách a rezervacích je možné upustit od vizuálního kontrastu hmatových prvků. Při výstavbě pozemního objektu byly hmatové úpravy přechodu na nově budovaném protějším chodníku provedeny chybně.

Foto a text: Petr Lněnička

Další články z IZDoprava.cz

  • V Jindřichově Hradci oslaví Den železnice15. září 2016 V Jindřichově Hradci oslaví Den železnice Ve spolupráci Českých drah, Správy železniční dopravní cesty, Jindřichohradeckých místních drah a Města Jindřichův Hradec bude připravený na sobotu 17. září 2016 zajímavý program včetně […]
  • Sloučení UDI Praha s TSK Praha12. listopadu 2007 Sloučení UDI Praha s TSK Praha Rozhodnutím Rady hlavního města Prahy ze dne 16.10.2007  bylo schváleno sloučení příspěvkové organizace Ústav dopravního inženýrství hlavního města Prahy s příspěvkovou organizací […]
  • V Novém Hrozenkově se jezdí po novém mostu.3. prosince 2006 V Novém Hrozenkově se jezdí po novém mostu. Dva původní mosty vedoucí přes Vsetínskou Bečvu a Vranču byly odstraněny a nahrazeny novým mostem. Slavnostní uvedení do provozu proběhlo 20.11.2006 za účasti představitelů Zlínského […]
  • V Nových Hradech začínají jezdit elektrokola v rámci projektu pro seniory7. října 2015 V Nových Hradech začínají jezdit elektrokola v rámci projektu pro seniory Po zhruba dvouměsíčním testovacím provozu odstartoval v úterý 6.10.2015 v Nových Hradech nový společný pilotní projekt Jihočeského kraje, Skupiny ČEZ, města Nové Hrady a Jihočeské centrály […]
  • CeBIT 2017 – 0411. dubna 2017 CeBIT 2017 – 04
  • Cestující budou moci volit i na Letišti Václava Havla15. října 2013 Cestující budou moci volit i na Letišti Václava Havla Volby se na území České republiky konají ve dvou dnech, kterými jsou pátek a sobota; hlasování probíhá v pátek od 14.00 hodin do 22.00 hodin a v sobotu od 8.00 hodin do 14.00 hodin. […]
  • V Praze byl zahájen ekologický projekt týkající se čistoty města21. října 2007 V Praze byl zahájen ekologický projekt týkající se čistoty města Cílem projektu je obměna stávajících vozů vozového parku Pražských služeb za vozy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). FOTO v článku.Pražské služby zajišťují svoz odpadu a čištění […]
  • Dopravní opatření na Libeňském mostu v Praze 810. března 2016 Dopravní opatření na Libeňském mostu v Praze 8 Z důvodů měření statiky mostu  dojde na části Libeňském soumostí, konkrétně na inundačním mostě (objekt č. X-656), uzavírka pro dopravní provoz. Omezení dopravy se týká úseku Štorchova – […]
  • Nový most přes Labe slouží chodcům a cyklistům29. května 2020 Nový most přes Labe slouží chodcům a cyklistům V úterý 26. května byl pro veřejnost slavnostně otevřen nový silniční most přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku, který po 10 měsících výstavby nahradil staré vojenské provizorium […]
  • KONČÍ HLAVNÍ PRÁCE NA KOMUNIKACI DO ŘÍČAN11. listopadu 2020 KONČÍ HLAVNÍ PRÁCE NA KOMUNIKACI DO ŘÍČAN Technická správa komunikací (TSK) dokončila v pátek 6. listopadu 2020 stavební práce na komunikaci Do Říčan. Práce probíhaly již od roku 2019 a v roce 2020 pokračovaly úsekem […]
Stránka načtena za 1,66658 s | počet dotazů: 198 | paměť: 36069 KB. | 23.01.2021 - 21:34:36