Antonov An-124


Ant
0 0 votes
Hodnocení článku

Antonov An-124 Ruslan (rusky: Антонов Ан-124 Руслан, doslova „Ruslan“; hlásný název NATO: Condor) je velký, strategický letoun se čtyřmi motory, který byl zkonstruován v 80. letech 20. století konstrukční kanceláří Antonov v Ukrajinské SSR, tehdy součásti Sovětského svazu (SSSR). An-124 je nejtěžším sériovým nákladním letounem s celkovou hmotností a nejtěžším provozním nákladním letounem na světě, za nímž se nachází pouze zničený jednorázový Antonov An-225 Mrija (značně zvětšená konstrukce vycházející z An-124). An-124 zůstává největším vojenským dopravním letadlem v provozu. Hlavním konstruktérem An-124 (a An-225) byl Viktor Tolmačev.

Během vývoje byl letoun známý pod domácím názvem Izdelije 400 (Výrobek č. 400) a na Západě jako An-40. Poprvé vzlétl v roce 1982, civilní certifikace byla vydána 30. prosince 1992. V červenci 2013 bylo v komerčním provozu 26 letounů An-124 a 10 jich bylo objednáno.

V srpnu 2014 bylo oznámeno, že plány na obnovení společné výroby letounů Antonov An-124 byly odloženy kvůli pokračujícímu politickému napětí mezi Ruskem a Ukrajinou. Jediným zbývajícím výrobním závodem je ruský Aviastar-SP v Uljanovsku. Různí provozovatelé letounů An-124 jednají o pokračování certifikace letové způsobilosti jednotlivých letounů An-124. Původní konstruktér letounu An-124 je odpovědný za řízení procesu certifikace svých vlastních výrobků, ale rusko-ukrajinské konflikty tento proces ztěžují. V roce 2019 bylo v komerčním provozu 26 letounů An-124.

Vývoj

V průběhu 70. let 20. století měla odnož sovětského vojenského letectva Velitelství vojenského dopravního letectva (Komandovanije vojenskotransportnoj aviatsii neboli VTA) nedostatek strategických těžkých přepravních kapacit. Jeho největší letouny tvořilo asi 50 turbovrtulových letounů Antonov An-22, které byly hojně využívány pro taktické úlohy. Odtajněná analýza CIA z roku 1975 dospěla k závěru, že SSSR „…se nevyrovná USA ve schopnosti poskytovat těžkou dopravní podporu na dlouhé vzdálenosti.“

An-124 vyráběly paralelně dva závody: společnost Aviastar-SP (dříve Uljanovský letecký průmyslový komplex) v ruském Uljanovsku a Kyjevský letecký závod AVIANT na Ukrajině. Konstrukční práce byly zahájeny v roce 1971 a výstavba zařízení začala v roce 1973. Výroba prvního draku letadla byla zahájena v roce 1979. Nakonec se na tomto projektu podílelo více než 100 továren, s nimiž byly uzavřeny smlouvy na výrobu systémů a dílů.

První let se uskutečnil v prosinci 1982 a první představení Západu následovalo v roce 1985 na pařížském leteckém veletrhu.

Na začátku roku 2000 Volga-Dněpr modernizovala své nákladní letouny, přičemž vylepšila motory, aby splňovaly předpisy kapitoly 4 o hluku, zlepšila konstrukci, aby zvýšila životnost, a provedla změny v avionice a systémech pro provoz čtyř osob, které se snížily z šesti nebo sedmi.

Rusko a Ukrajina se dohodly na obnovení výroby ve třetím čtvrtletí roku 2008. V květnu 2008 byla ohlášena nová varianta – An-124-150; ta se vyznačovala několika vylepšeními, včetně maximální nosnosti 150 tun. V květnu 2009 však partner společnosti Antonov, ruská Sjednocená letecká korporace, oznámil, že v období 2009-2012 neplánuje výrobu letounů An-124. Koncem roku 2009 ruský prezident Dmitrij Medveděv nařídil výrobu letounu obnovit. Očekává se, že Rusko nakoupí 20 nových letadel. V srpnu 2014 Jane’s uvedl, že: Náměstek ruského ministra průmyslu a obchodu Jurij Slusar oznámil, že výroba letounů Antonov An-124 byla zastavena kvůli pokračujícímu politickému napětí mezi Ruskem a Ukrajinou.

Od konce roku 2017 probíhá modernizace letounů An-124 v závodě Aviastar-SP v ruském Uljanovsku, přičemž tři modernizované letouny mají být hotovy do roku 2018. Poté, co se vztahy mezi Ruskem a Ukrajinou zhoršily, musel Antonov sehnat nové dodavatele a prosadit westernizaci An-124. V roce 2018 GE Aviation zkoumala jeho přestavbu na motory CF6 pro CargoLogicAir, dceřinou společnost Volga-Dněpr. To by pravděpodobně zajistilo zvýšení doletu a skupina Volga-Dněpr provozuje 12 letadel, což znamená program 50-60 motorů s náhradními díly.

V lednu 2019 Antonov odhalil své plány na obnovení výroby An-124 bez podpory Ruska.

Aviadvigatel naznačuje další vývoj svého PD-14 pro modernizovanou verzi An-124 ruské výroby pod názvem PD-35 s o 50 % vyšším výkonem než současné ukrajinské motory Progress D-18T.

Ruský náhradní design

Na leteckém veletrhu MAKS v roce 2017 oznámil Centrální aerohydrodynamický institut (TsAGI) svůj design An-124-102 Slon (Slon), který má nahradit podobný An-124-100. V roce 2017 se objevily informace o tom, že An-124-102 bude nahrazen motory D-18T. Návrh byl podrobně rozpracován v lednu 2019 před zkouškami v aerodynamickém tunelu, které jsou naplánovány na srpen až září. Vyrábět se má v závodě Aviastar-SP v Uljanovsku. Měl by přepravit 150 t (330 000 lb) na vzdálenost 3 800 nm (7 000 km) (oproti 1 675 nm, 3 102 km) nebo 180 t (400 000 lb) na vzdálenost 2 650 nm (4 910 km) při rychlosti 460 kn (850 km/h). Ruské MO chce dolet 4 100 nmi (7 600 km) s pěti lehkými tanky Sprut-SDM-1, jejich 100člennou posádkou a 300 ozbrojenými vojáky.

Plánovaný An-124-102 je větší, na délku měří 82,3 m (270 stop) z 69 m (227 stop), má rozpětí 87-88 m (286-290 stop) oproti 73,3 m (240,5 stop) a výšku 24,0 m (78,7 stop) oproti 21,0 m (68,9 stop). Nové kompozitové křídlo s vyšším poměrem stran a drak o hmotnosti 214-222 t (472 000-489 000 lb) by umožnily dosáhnout celkové hmotnosti 490-500 t (1 080 000-1 100 000 lb). Pohánět by jej měly ruské motory PD-35 vyvinuté pro širokotrupý letoun CR929 s výkonem 35 tf (77 000 lbf) oproti 23 tf (51 000 lbf). Plánují se dva trupy, jeden pro Volgu-Dněpr o šířce 5,3 m (17,4 ft) z dosavadních 4,4 m (14,4 ft) An-124 a druhý pro ruské MO o šířce 6,4 m (21 ft) pro přepravu vozidel ve dvou řadách.

5. listopadu 2019 zveřejnila společnost TsAGI fotografie modelu o délce 1,63 m a šířce 1,75 m před testováním v aerodynamickém tunelu. Dne 26. března 2020 TsAGI zveřejnil nové snímky modelu v aerodynamickém tunelu a oznámil, že výzkumníci ústavu dokončili první cyklus aerodynamických zkoušek; výsledky potvrdily charakteristiky stanovené během předběžných studií.

Design

Zevně je An-124 podobný americkému Lockheedu C-5 Galaxy, má dvojitý trup, který umožňuje umístění zadních nákladových dveří (na spodní části trupu), které se mohou za letu otevřít, aniž by byla narušena strukturální integrita. Je o něco kratší, má o něco větší rozpětí křídel a o 17 % větší užitečné zatížení. Namísto T-ocasníku Galaxy používá An-124 konvenční trupovou střechu, konstrukčně podobnou té, kterou má Boeing 747. Hlavním motorem An-124 je Lotarev D-18 (238-250 kN).

Letoun používá pro svých 24 kol zavěšení na oleo vzpěrách. Odpružení bylo kalibrováno tak, aby umožňovalo přistání na nerovném terénu, a je schopno klekat, což umožňuje snadnější zatížení přední části letadla. Letoun má palubní jeřáb schopný zvednout až 30 tun nákladu a na palubu lze navléci předměty o hmotnosti až 120 tun.

Vojenský An-124 může přepravit až 150 tun nákladu (150 dlouhých tun; 170 krátkých tun); v horní palubě za střední částí křídla může přepravit také 88 cestujících. Nákladový prostor An-124 má rozměry 36 × 6,4 × 4,4 m (118 × 21 × 14 stop), což je přibližně o 20 % více než hlavní nákladový prostor letounu C-5 Galaxy, který má rozměry 36,91 × 5,79 × 4,09 m (121,1 × 19,0 × 13,4 stop). Kvůli omezenému přetlaku v hlavním nákladovém prostoru (24,6 kPa, 3,57 psi) zřídka přepravuje výsadkáře.

Piloti uvádějí, že An-124 je na letoun své velikosti lehký na ovládání a snadno ovladatelný.

Některá letiště vyžadují ochranu chodníků před účinky tepla a výbuchu 2 pomocných pohonných jednotek An-124 TA18-200-124.

Historie provozu

Německo vedlo nedávné úsilí o pronájem An-124 pro potřeby strategické letecké přepravy NATO. Dva letouny jsou pronajaty od společnosti SALIS GmbH jako provizorium do doby, než bude k dispozici Airbus A400M. V rámci programu NATO SALIS si NAMSA pronajímá šest dopravních letadel An-124-100. Podle smlouvy jsou letouny An-124-100 společností Antonov Airlines a Volga-Dnepr využívány v rámci programu NATO SALIS k přepravě nákladu na základě požadavků 18 zemí: Belgie, Maďarska, Řecka, Dánska, Kanady, Lucemburska, Nizozemska, Norska, Spojeného království, Polska, Portugalska, Slovenska, Slovinska, Finska, Francie, Německa, České republiky a Švédska. Dva letouny An-124-100 jsou trvale umístěny na letišti Lipsko/Halle v režimu full-time charter, ale smlouva stanoví, že v případě potřeby budou poskytnuty další dva letouny s šestidenním a další dva s devítidenním předstihem. Letoun se ukázal jako mimořádně užitečný pro NATO zejména v souvislosti s probíhajícími operacemi v Iráku a Afghánistánu.

Spojená letecká aliance (ULA) uzavřela smlouvu s An-124 na přepravu nosné rakety Atlas V ze svých zařízení v Decaturu v Alabamě na mys Canaveral. ULA rovněž využívá An-124 k přepravě nosné rakety Atlas V a horního stupně Centaur ze svého výrobního závodu v Denveru ve státě Colorado na mys Canaveral a Vandenbergovu leteckou základnu. K přepravě každé nosné rakety jsou zapotřebí dva lety (jeden pro hlavní urychlovací stupeň Atlasu V a druhý pro horní stupeň Centaur). Společnost Space Systems Loral si jej také najímá na přepravu družic z kalifornského Palo Alta na kosmodrom Arianespace v Kourou ve Francouzské Guyaně a SpaceX na přepravu krytů užitečného zatížení mezi svou továrnou v kalifornském Hawthornu a mysem Canaveral.

K roku 2013 navštívil An-124 768 letišť ve více než 100 zemích.

Ke konci roku 2020 zůstali tři civilní provozovatelé An-124. V roce 2013 se An-124 podílel na převozu družic z Palo Alta v Kalifornii do USA. Antonov Airlines se sedmi letouny, Volga-Dnepr Airlines s 12 letouny a Maximus Air Cargo s jedním letounem. V listopadu 2020 společnost Volga-Dněpr oznámila, že po neohlášené poruše motoru 13. listopadu 2020 v Novosibirsku na dobu neurčitou uzemňuje svou flotilu letounů An-124 za účelem kontroly 60 motorů (včetně náhradních). Od 29. prosince 2020 byl první letoun Volga-Dněpr An-124-100 opět v provozu.

Významné aktivity

V květnu 1987 vytvořil An-124 světový rekord, když urazil vzdálenost 20 151 km bez doplnění paliva. Let trval 25 hodin a 30 minut; vzletová hmotnost činila 455 000 kg.

V červenci 1985 vynesl An-124 171 219 kg nákladu do výšky 2 000 m a 170 000 kg do výšky 10 750 m (35 270 stop).

V červnu 1994 An-124 přepravil první diesel-elektrickou lokomotivu třídy IE 201 z továrny General Motors Diesel v Londýně v Ontariu do irského Dublinu, kde proběhlo testování a výcvik posádky, než byly další jednotky dodány lodí.

V dubnu 2005 byl An-124 použit k přepravě Aksumského obelisku z Říma zpět do jeho rodné Etiopie.

An-124 byl použit k přepravě letounu elektronické rozvědky EP-3E Aries II z ostrova Hainan v Číně dne 4. července 2001 po incidentu na ostrově Hainan.

An-124 Ruslan byl použit k přepravě prvního železničního vozu Bombardier řady Movia pro metro v Dillí dne 26. února 2009.

V červenci 2010 byl An-124 použit k přepravě čtyř 35stopých a tří 21stopých skimmerů z Francie do USA na pomoc při likvidaci ropné skvrny na Deepwater Horizon.

V dubnu 2011 byl An-124 použit k letecké přepravě velkého betonového čerpadla Putzmeister z Německa do Japonska na pomoc při chlazení reaktorů poškozených při jaderné havárii ve Fukušimě. An-225 byl použit k přepravě ještě většího betonového čerpadla Putzmeister do Japonska ze Spojených států.

-An An-124 byl v květnu 2018 použit k přepravě 87 000 liber vážícího lisovacího nářadí z Eaton Rapids v Michiganu v USA do Nottinghamu v Anglii, aby byla obnovena výroba Fordu F-150 kvůli požáru v závodě na odlévání hořčíku v Eaton Rapids.

-Několik An-124 použil německý Bundeswehr k letecké přepravě vojenského vybavení z Mazar-i-Sharif do Lipska během stahování německých vojsk z Afghánistánu v roce 2021. Mezi vybavením byly i dva vrtulníky NH-90.


  • Zdroj: Anglická wikipedie
  • Foto: Rolf Wallner; Wikimedia Commons; Svobodná licence GNU pro dokumenty

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Autobusy z Ostravy budou pomáhat na Ukrajině3. června 2022 Autobusy z Ostravy budou pomáhat na Ukrajině Tři autobusy Solaris Urbino 12 z vozového parku Dopravního podniku Ostrava (DPO) včera  odjely jako pomoc pro Ukrajinu. Jedná se o dodávku, která je na základě dohody mezi Českou […]
  • KrAZ21. března 2022 KrAZ KrAZ (ukrajinsky: Kremenčutskij Avtomobilnyj Zavod, Kremenčuk Automobilnyj Závod) (АвтоКрА́З nebo AvtoKrAZ) je ukrajinský závod, který vyrábí nákladní a jiná speciální vozidla v […]
  • Tramvajová doprava v Kyjevě8. března 2022 Tramvajová doprava v Kyjevě Kyjevská tramvajová dráha je systém elektrických tramvají ve městě Kyjevě, otevřený 1. (13.) června 1892, první systém elektrických tramvají na území bývalého ruského impéria, druhé na […]
  • Tramvajová doprava v Charkově8. března 2022 Tramvajová doprava v Charkově Charkovská tramvajová dráha je tramvajový systém ve městě Charkov, který byl spuštěn jako elektrická tramvaj 3. června 1906. Do 15. listopadu 2011 provozovala systém veřejná společnost […]
  • Antonov An-2251. března 2022 Antonov An-225 Antonov An-225 Mrija (ukrajinsky: Antoнов Ан-225 Мрія, lit.''sen'' nebo 'inspirace''; hlásný název NATO: Kozák) byl strategický dopravní letoun, který byl zkonstruován konstrukční […]
  • Vzhledem k aktuální situaci je přerušeno železniční spojení s Ukrajinou24. února 2022 Vzhledem k aktuální situaci je přerušeno železniční spojení s Ukrajinou České dráhy v současném jízdním řádu pravidelné přímé vlaky ani přímé vozy na Ukrajinu nevypravují. Podle informací od zahraničních dopravců je aktuálně do odvolání zastaven provoz vlaků […]
  • Letecké společnosti sledují a vyhodnocují bezpečností situaci na Ukrajině21. února 2022 Letecké společnosti sledují a vyhodnocují bezpečností situaci na Ukrajině S ohledem na stále se zvyšující pravděpodobnost vzniku vojenského konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou varuje Ministerstvo zahraničních věcí České republiky před jakýmikoliv cestami na […]
  • Letiště v Užhorodu má zájem o přímé letecké spojení do Čech12. srpna 2021 Letiště v Užhorodu má zájem o přímé letecké spojení do Čech Užhorodské letiště v Zakarpatské oblasti má zájem jednat o přímém leteckém spojení s pardubickým letištěm. O možnostech spolupráce a fungování samotného letiště jednali zástupci […]
  • Ukrajina vyhlásila výjimečný stav28. listopadu 2018 Ukrajina vyhlásila výjimečný stav V souvislosti s událostmi v oblasti Azovského moře vyhlásila Ukrajina na části svého území výjimečný stav, který platí 30 dnů od 9.00 hod. 28. 11. do 27. 12. 2018. Nevztahuje se na celé […]
  • Na hraničních přechodech s Ukrajinou je komplikovaná situace27. listopadu 2018 Na hraničních přechodech s Ukrajinou je komplikovaná situace Generální konzulát ČR ve Lvově upozorňuje cestující na pozemních komunikacích směrem z Ukrajiny/na Ukrajinu. Na většině hraničních přechodů s Polskem, Slovenskem, Rumunskem a Maďarskem, […]
Stránka načtena za 2,19577 s | počet dotazů: 205 | paměť: 20433 KB. | 19.04.2024 - 00:03:03