V Lužci nad Vltavou byla usazena unikátní konstrukce zdvižného železničního mostu



Největší mobilní jeřáb o nosnosti 750 tun osadil v úterý 5.5.2020 novou mostní konstrukci přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou. V České republice to bude jediný zdvižný železniční most. První vlaky po něm pojedou už v červenci letošního roku. Ve druhém pololetí se bude kompletovat zdvižná technologie s dálkovým ovládáním z 5 km vzdáleného velína zdymadla Hořín a na konci roku se začne most zvedat pro proplouvání vysokých lodí. Jedná se o zdvižný most pomocí hydraulických válců s dálkovým ovládáním. Zdvih je 310 cm. Délka mostu je 49,16 m, délka nové ocelové konstrukce je 30 m. Jednokolejný most je široký  6 m a je bez chodníku. Investorem stavby je Ředitelství vodních cest ČR a stavba je financovaná ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Železniční most ev.km 2,622 v Lužci nad Vltavou je postaven v rámci projektu Zabezpečení podjezdních výšek na vltavské vodní cestě. Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů a prohloubení koryta na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2022. Součástí staveb jsou také nové zdvižné silniční mosty na zdymadle v Hoříně, ve Vraňanech nebo v Lužci nad Vltavou.(Foto 2.-nový silniční most u Lužce nad Vltavou-Chramostek).

Do konce roku přibudou pevné konstrukce mostů ve Vrbně nebo Zelčíně. Podjezdná výška pro lodě se díky novým mostům zvýší ze stávajících 4,5 metru na sedm a umožní proplutí větších osobních nebo nákladních lodí s kontejnery. S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu.

FOTO z průběhu stavby 2.2.2020. (autor B.B.)

 

 

Další články z IZDoprava.cz