Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

V Olomouci oslaví 115. výročí městské hromadné dopravy




Dopravní podnik města Olomouce,a.s. připravuje v souvislosti s tímto výročím  Den otevřených dveří v sobotu 5. dubna 2014. S plánovanou oslavou si připomenem začátky rozvoje MHD. První dopravní spojení pro veřejnost v Olomouci vzniklo z potřeby propojení  železničního nádraží s městem. Roku 1841 se dostalo Olomouci železničního spojení s Vídní a o čtyři roky později byla železnice prodloužena až do Prahy. Tehdy také zahájila činnost První olomoucká omnibusová společnost, která obstarávala omnibusy taženými koňmi spojení mezi městem a odlehlým nádražím.

Již 18. ledna 1892 se městské zastupitelstvo rozhodlo vybudovat pouliční dráhu s parním pohonem. V dalších pěti letech vypracovala zvláštní komise návrh na stavbu elektrické dráhy a elektrárny. Práce byla svěřena firmě Siemens & Halske z Vídně s rozpočtem 303 396 zlatých. Stavební práce byly zahájeny koncem roku 1897. Koncesi na stavbu a provozování dráhy vydalo c. a k. ministerstvo železnic ve Vídni dne 16. srpna 1898. Tramvajová dráha byla jednokolejná, se šesti výhybišti a smyčkou u nádraží, normálního rozchodu 1 435 mm. Od nádraží vedla trať nejkratším směrem na tehdejší a znovu i dnešní Horní náměstí. Odtud odbočovala jedna větev nynějšími ulicemi Riegrovou, Palackého a Litovelskou na třídu Míru s výhybištěm za křižovatkou ulic Dvořákova – Na Šibeníku. Druhá větev vedla ulicemi Pavelčákovou, Havlíčkovou a Wolkerovou s ukončením výhybištěm u Fakultní nemocnice. Celková stavební délka byla 5,335 km. Technicko-provozní zkouška provozu tramvají se konala 28. března 1899 a v sobotu 1. dubna 1899 byl za značné účasti obyvatel města i okolí zahájen pravidelný provoz s devíti motorovými a čtyřmi vlečnými vozy.

Po vytvoření nového správního útvaru, tehdy zvaného Velký Olomouc, když podle zákona číslo 214/1919 Sb. bylo k městu Olomouci připojeno 13 obcí, už byla stávající tramvajová síť nestačila pro obsluhu území o rozloze přibližně 4 000 hektarů a obývaném 57 tisíci obyvatel.

Po ukončení první světové války se městu nedostávalo prostředků na rozvoj pouliční dráhy a tak poměrně brzy nastal čas pro zavedení městských autobusů, ač v té době byly ještě velmi málo rozšířeným dopravním prostředkem. Nejbližší městské autobusové linky byly na konci roku 1926 až v Jablonci nad Nisou a Praze. Olomouc se tak roku 1927 stala prvním městem na Moravě, které mělo vlastní autobusovou dopravu.

V současné době provozuje Dopravní podnik Olomouc 5 tramvajových linek a tramvajovou síť o délce 30 km. Autobusových linek je v Olomouci 23 a celková délka tratí je 273 km. Vozový park autobusů i tramvají se průběžně obnovuje.

Zdroj: DPO

Další články z IZDoprava.cz

Komentáře:

X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.