Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

V Hradci Králové testují elektrobus




elektrobus SOR EBN 9,5

elektrobus SOR EBN 9,5

Představitelé společnosti Dopravního podniku města Hradce Králové se měli možnost s novým elektrobusem seznámit při předváděcí jízdě již v červenci letošního roku a v následujícího půl roku se bude testovat vozidlo a jeho jízdní a provozní vlastnosti v běžném provozu. Městský nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 9,5 (dvounápravový dvoudveřový elektrobus délky 9 500 mm, který je provozován na čistě bateriový pohon) vyrobený firmou SOR Libchavy spol. s r.o. by se v hradeckých ulicích měl objevit v běžném provozu nejpozději v pondělí 23. září 2013.

Nasazení elektrobusu do pravidelného provozu bude v pracovních dnech na „dělených“ směnách, které zajišťují dopravní špičku ráno (cca mezi 5 a 9 hod) a odpoledne (cca mezi 13 a 19 hod). Bude to na různých linkách, ale především by se měl vůz objevit na linkách č. 12, 13, 15, 16 a 25. O víkendech bude jeho provoz na lince č. 25. Po dobu testování jej bude mít dopravní podnik v pronájmu. Pokud se vůz osvědčí, tak jej za zbytkovou cenu odkoupí. Elektrobusy společnost pokládá za perspektivní z pohledu ekologie i ekonomiky provozu.

Elektrobusy sice zatím nejsou z hlediska dojezdu zcela plnohodnotnou náhradou za naftové autobusy či trolejbusy, ale mají v městské hromadné dopravě určitě budoucnost. Vůz na elektřinu má proti naftovému autobusu náklady na palivo nižší asi o 70 procent, jeho servis je jednodušší. Tyto výhody však zatím z části smazává vyšší cena elektrobusu. Pohybuje se kolem osmi milionů korun, zatímco autobus stojí zhruba pět milionů korun. Na jedno nabití akumulátorových baterií elektrobus ujede dle obsazenosti a náročnosti provozu asi 150 kilometrů, což v hradeckých podmínkách stačí na půl směny provozu.

Průměrné stáří autobusů v hradecké MHD je přes osm let. Nejstarší jsou patnáctileté a jejich výměna by mohla přijít na řadu v roce 2015. V budoucnu by mohly právě elektrobusy postupně nahradit až 20 dieselových autobusů s ukončenou životností. U trolejbusů podnik s náhradou nepočítá, protože všechny trolejbusy v letech 2011 – 2013 obměnil za přispění evropské dotace za nové.

Zdroj: DP Hradec králové

Další články z IZDoprava.cz

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.