Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Libeňský most postupně odhaluje své slabiny




Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) zadala v období prosince 2016 až února 2017 provedení diagnostiky podzákladí a základu třetího pilíře Libeňského mostu. Cílem bylo ověřit aktuální stav a výsledky porovnat s dostupnými archivními materiály a podklady z již provedených diagnostických průzkumů na hlavním mostě přes řeku (V009) a na inundačním mostě (X656) Libeňského soumostí.

Na základě získaných informací lze konstatovat, že most je založen na únosném podkladu tvořeném břidlicemi. Samotný pilíř je členěn na část základového betonového bloku položeného přímo na terén, který není obložen kamenným žulovým obkladem a část pilíře tvořeného betonem obloženým kamenným obkladem. Vzorky betonu z pilířů a podzákladí se odebíraly za pomoci jímky na návodní straně pilíře č. 3. Pro účely mechanických zkoušek betonu a dalších analýz bylo z diagnostikovaných částí pilíře odebráno 6 jádrových vývrtů celkové délky cca 15 m.

Z rozboru betonu základu vyplývá, že beton má nehomogenní makrostrukturu, je vysoce pórovitý a mezerovitý a velmi snadno jím prostupuje voda z řeky a podzemní voda z podzákladí.  Mechanické vlastnosti betonu jsou také velmi nestálé, pevnost je relativně nízká, pohybující se v intervalu od 0 až cca 25 MPa. Dále byly v betonu analýzami zjištěny probíhající degradační procesy tzv. síranová koroze. Tyto korozní procesy jsou dlouhodobé a mají nepříznivý dopad na životnost základového prvku.

Na základě těchto zjištění bude stav betonu na dalších dvou pilířích v řece podroben detailnímu šetření v rámci probíhající komplexní diagnostiky hlavního mostu V009 Libeňského soumostí. Závěrečná zpráva, shrnující informace o stavu podzákladí, základů pilířů a i nosných konstrukcí, bude zveřejněna na konci letošního roku. Ze závěrů diagnostiky pilíře Kloknerova ústavu ČVUT uvádíme následující doporučení :

  1. a) Ověřit stav betonu ostatních pilířů a opěr z hlediska síranové koroze.
  2. b) Prověřit stav betonu ostatních konstrukcí mostu z hlediska síranové koroze. Ze statického hlediska se jedná zejména o klenbové oblouky.
  1. c) Ověřit únosnost a statickou spolehlivost ostatních pilířů a opěr při uvažování aktuálních vlastností betonu.
  1. d) Prověřit charakter podloží ostatních pilířů formou vrtů a na základě získaných výsledků ověřit výpočtem únosnost základové spáry.
  1. e) Zpracovat studii možných variant řešení zajištění bezpečné funkce pilířů (rekonstrukce nebo celková výměna).
  1. f) Navrhnout monitorovací program (prohlídky, měření in-situ, laboratorní analýzy) pro hodnocení a predikci vývoje stavu pilířů až do doby uskutečněného sanačního zásahu.

Libenský most bude i nadále pod kontrolou odborníků a je potřeba počkat na výsledky dalších diagnostických měření.

„Kompletní diagnostika, kterou nechávám zpracovat, se nám postupně skládá jako mozaika a stav je horší, než se předpokládalo. Na základě výsledků Kloknerova ústavu ČVUT bude jasnější, jak dále postupovat v přípravě rekonstrukce mostu přes Vltavu a celého soumostí,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD) a dodává; „další zkoušky budou probíhat v průběhu celého roku 2017 a získáme tak ucelený obrázek o stavu Libeňského mostu jako celku, což do budoucna eliminuje možné problémy při samotné rekonstrukci. Rozhodně most bourat nechci, ale jednou z největších komplikací je, že ministerstvo kultury stále nerozhodlo, jestli je Libeňský most kulturní památkou nebo ne, a tím nás jako vlastníka uvádí v nejistotu a brzdí tak přípravu samotné opravy.“

 

Foto – pohled do jímky na návodní straně pilíře č. 3….

Zdroj: TSK Praha a.s.

Další články z IZDoprava.cz

  • Na Libeňského mostu provede TSK zkoušky pevnosti betonu a podloží20. prosince 2016 Na Libeňského mostu provede TSK zkoušky pevnosti betonu a podloží Po povodni v roce 2002 byl na Libeňském mostě v průběhu roku 2003 proveden podrobný potápěčský průzkum stavu pilířů pod vodou. Kamenné řádkové zdivo pilíře bylo shledáno relativně v […]
  • Nymburská lávka přes Labe je uzavřena!14. prosince 2017 Nymburská lávka přes Labe je uzavřena! Rada města Nymburk ve středu 13.12.2017 na svém zasedání rozhodla s ohledem na bezpečnost obyvatel o zavření nymburské lávky, která je od stejného projektanta jako ta zřícená v pražské […]
  • Co bude dál s Libeňským mostem?23. ledna 2018 Co bude dál s Libeňským mostem? Technická správa komunikací hlavního města Prahy zveřejnila informace o aktuálním stavu přípravy rekonstrukce Libeňského mostu. Technická správa komunikací má platné územní rozhodnutí pro […]
  • Na části Libeňského soumostí proběhly zatěžovací zkoušky18. března 2016 Na části Libeňského soumostí proběhly zatěžovací zkoušky Od neděle 13. března do pátku 18. března 2016 provedla Technická správa komunikací h. m. Prahy (TSK) unikátní zatěžovací zkoušky na inundačním mostě Libeňského soumostí. Od ranních hodin […]
  • Praha uzavírá Libeňský most vzhledem k jeho havarijnímu stavu18. ledna 2018 Praha uzavírá Libeňský most vzhledem k jeho havarijnímu stavu V podvečer dnešního dne proběhla tisková konference, kde byli novináři seznámeni se závěry diagnostických měření Kloknerova ústavu. Výsledky jsou natolik závažné, že hodnocený most byl […]
  • Informace o dopravním opatření na Libeňském soumostí4. července 2017 Informace o dopravním opatření na Libeňském soumostí Od 10. července do 15. července 2017 bude vždy od 20.00 hod. do 4.30 hod. omezen provoz na Libeňském soumostí v úseku ulic Jankovcova – Štorchova. Jedná se o hlavní most přes řeku Vltavu […]
  • Jaký bude další osud Libeňského mostu v Praze 7?12. ledna 2016 Jaký bude další osud Libeňského mostu v Praze 7? Technický stav Libeňského mostu je už po několik let diskutován a čas tlačí neúprosně na rozhodnutí o jeho dalším osudu. Opravit nebo zbourat a postavit nový? Technická správa komunikací […]
  • Dopravní opatření na Libeňském mostu v Praze 810. března 2016 Dopravní opatření na Libeňském mostu v Praze 8 Z důvodů měření statiky mostu  dojde na části Libeňském soumostí, konkrétně na inundačním mostě (objekt č. X-656), uzavírka pro dopravní provoz. Omezení dopravy se týká úseku Štorchova – […]
  • Stav krajských silnic a mostů v Libereckém kraji se zlepšuje15. února 2017 Stav krajských silnic a mostů v Libereckém kraji se zlepšuje Investice do silniční sítě se projevily v posledním zpracovaném hodnocení stavu vozovek silnic a mostů v majetku Libereckého kraje. Na více než 88 kilometrech byly vloni provedeny […]
  • V centru Plzně se opravuje most8. července 2013 V centru Plzně se opravuje most Od 8. července 2013 se pro osobní automobilovou dopravu a následně pro veřejnou městskou dopravu uzavře Wilsonův most. Město realizuje generální opravu, jejíž dokončení plánuje na […]
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.