Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Libeňský most postupně odhaluje své slabiny




Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) zadala v období prosince 2016 až února 2017 provedení diagnostiky podzákladí a základu třetího pilíře Libeňského mostu. Cílem bylo ověřit aktuální stav a výsledky porovnat s dostupnými archivními materiály a podklady z již provedených diagnostických průzkumů na hlavním mostě přes řeku (V009) a na inundačním mostě (X656) Libeňského soumostí.

Na základě získaných informací lze konstatovat, že most je založen na únosném podkladu tvořeném břidlicemi. Samotný pilíř je členěn na část základového betonového bloku položeného přímo na terén, který není obložen kamenným žulovým obkladem a část pilíře tvořeného betonem obloženým kamenným obkladem. Vzorky betonu z pilířů a podzákladí se odebíraly za pomoci jímky na návodní straně pilíře č. 3. Pro účely mechanických zkoušek betonu a dalších analýz bylo z diagnostikovaných částí pilíře odebráno 6 jádrových vývrtů celkové délky cca 15 m.

Z rozboru betonu základu vyplývá, že beton má nehomogenní makrostrukturu, je vysoce pórovitý a mezerovitý a velmi snadno jím prostupuje voda z řeky a podzemní voda z podzákladí.  Mechanické vlastnosti betonu jsou také velmi nestálé, pevnost je relativně nízká, pohybující se v intervalu od 0 až cca 25 MPa. Dále byly v betonu analýzami zjištěny probíhající degradační procesy tzv. síranová koroze. Tyto korozní procesy jsou dlouhodobé a mají nepříznivý dopad na životnost základového prvku.

Na základě těchto zjištění bude stav betonu na dalších dvou pilířích v řece podroben detailnímu šetření v rámci probíhající komplexní diagnostiky hlavního mostu V009 Libeňského soumostí. Závěrečná zpráva, shrnující informace o stavu podzákladí, základů pilířů a i nosných konstrukcí, bude zveřejněna na konci letošního roku. Ze závěrů diagnostiky pilíře Kloknerova ústavu ČVUT uvádíme následující doporučení :

  1. a) Ověřit stav betonu ostatních pilířů a opěr z hlediska síranové koroze.
  2. b) Prověřit stav betonu ostatních konstrukcí mostu z hlediska síranové koroze. Ze statického hlediska se jedná zejména o klenbové oblouky.
  1. c) Ověřit únosnost a statickou spolehlivost ostatních pilířů a opěr při uvažování aktuálních vlastností betonu.
  1. d) Prověřit charakter podloží ostatních pilířů formou vrtů a na základě získaných výsledků ověřit výpočtem únosnost základové spáry.
  1. e) Zpracovat studii možných variant řešení zajištění bezpečné funkce pilířů (rekonstrukce nebo celková výměna).
  1. f) Navrhnout monitorovací program (prohlídky, měření in-situ, laboratorní analýzy) pro hodnocení a predikci vývoje stavu pilířů až do doby uskutečněného sanačního zásahu.

Libenský most bude i nadále pod kontrolou odborníků a je potřeba počkat na výsledky dalších diagnostických měření.

„Kompletní diagnostika, kterou nechávám zpracovat, se nám postupně skládá jako mozaika a stav je horší, než se předpokládalo. Na základě výsledků Kloknerova ústavu ČVUT bude jasnější, jak dále postupovat v přípravě rekonstrukce mostu přes Vltavu a celého soumostí,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD) a dodává; „další zkoušky budou probíhat v průběhu celého roku 2017 a získáme tak ucelený obrázek o stavu Libeňského mostu jako celku, což do budoucna eliminuje možné problémy při samotné rekonstrukci. Rozhodně most bourat nechci, ale jednou z největších komplikací je, že ministerstvo kultury stále nerozhodlo, jestli je Libeňský most kulturní památkou nebo ne, a tím nás jako vlastníka uvádí v nejistotu a brzdí tak přípravu samotné opravy.“

 

Foto – pohled do jímky na návodní straně pilíře č. 3….

Zdroj: TSK Praha a.s.

Související příspěvky:

  • 20. prosince 2016 Na Libeňského mostu provede TSK zkoušky pevnosti betonu a podloží Po povodni v roce 2002 byl na Libeňském mostě v průběhu roku 2003 proveden podrobný potápěčský průzkum stavu pilířů pod vodou. Kamenné řádkové zdivo pilíře bylo shledáno relativně v […]
  • 18. března 2016 Na části Libeňského soumostí proběhly zatěžovací zkoušky Od neděle 13. března do pátku 18. března 2016 provedla Technická správa komunikací h. m. Prahy (TSK) unikátní zatěžovací zkoušky na inundačním mostě Libeňského soumostí. Od ranních hodin […]
  • 10. března 2016 Dopravní opatření na Libeňském mostu v Praze 8 Z důvodů měření statiky mostu  dojde na části Libeňském soumostí, konkrétně na inundačním mostě (objekt č. X-656), uzavírka pro dopravní provoz. Omezení dopravy se týká úseku Štorchova – […]
  • 12. ledna 2016 Jaký bude další osud Libeňského mostu v Praze 7? Technický stav Libeňského mostu je už po několik let diskutován a čas tlačí neúprosně na rozhodnutí o jeho dalším osudu. Opravit nebo zbourat a postavit nový? Technická správa komunikací […]
  • 15. února 2017 Stav krajských silnic a mostů v Libereckém kraji se zlepšuje Investice do silniční sítě se projevily v posledním zpracovaném hodnocení stavu vozovek silnic a mostů v majetku Libereckého kraje. Na více než 88 kilometrech byly vloni provedeny […]
  • 8. července 2013 V centru Plzně se opravuje most Od 8. července 2013 se pro osobní automobilovou dopravu a následně pro veřejnou městskou dopravu uzavře Wilsonův most. Město realizuje generální opravu, jejíž dokončení plánuje na […]
  • 7. března 2013 Wilsonův most v Plzni se bude opravovat Provoz na Americké třídě v Plzni bude v polovině roku přerušen. Město připravuje opravu Wilsonova mostu, který překlenuje řeku Radbuzu a spojuje Denisovo a Anglické nábřeží. Magistrát nyní […]
  • 30. ledna 2013 Trojská lávka projde kontrolním měřením Trojská lávka spojuje pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem v místě někdejšího přívozu ulici Pod Havránkou. V sedmdesátých létech 20. století byl zdejší přívoz nahrazen vojenským […]

Komentáře:

X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.