Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Nejdéle sloužící stíhačka – MiG 23 Tygr bude nadále vítat cestující i návštěvníky na Jihočeském letišti




Symbol Jihočeského letiště České Budějovice, který vítá u vstupu do areálu cestující i návštěvníky – MiG 23 Tygr, zůstane i nadále na svém místě. Konkrétně do konce roku 2018. Umožní to nová smlouva, kterou kraj musí uzavřít s Vojenským historickým ústavem Praha, aktuálním vlastníkem tohoto muzejního exponátu. „K datu 31. srpna 2016 totiž vypršela smlouva mezi krajem a majitelem stíhačky – ministerstvem obrany,“ uvedl náměstek hejtmanky pro finance a majetek Jaromír Novák s tím, že okamžité uzavření nového smluvního vztahu bylo pozdrženo právě z důvodu procesu převodu letounu mezi těmito složkami státu, když Vojenský historický ústav Praha je muzejní, vědeckovýzkumné a knihovní zařízení ministerstva obrany.Novák dále vysvětlil, že následně bude nutné uzavřít ještě smlouvu o zapůjčení exponátu mezi krajem a letištěm, jako tomu bylo i v předchozích letech. Ta bude nastavena, stejně jako v případě historického ústavu, do konce roku 2018.

MiG-23 (v kódu NATO: „Flogger“) je sovětský proudový stíhací letoun s měnitelnou geometrií křídel. Vyrábět jej začali v roce 1970 a bylo vyrobeno více než 5 000 kusů. Do výzbroje naší armády byly tyto letouny zavedeny 1. září 1978 a tvořily po celá 80. léta nejlepší stíhací letadla ve výbavě ČSLA. Celkově v ní sloužilo 70 kusů, z nichž poslední vyřadila Armáda ČR v květnu 1998. Jediný MiG -23ML Tygr létal až do roku 2000.

Technické údaje

Motor: 1x R-29-300, 120 kN / 1x R-35F-300, 130 kN

Délka:   17,1 m Výška:    4,8 m

Rozpětí:7,78 m šíp 16°, 13,97 m šíp 72°

Prázdná hmotnost: 10 845 kg Maximální hmotnost: 18 250 kg/ 17 800 kg

Max.rychlost:    1 350 km/hod / 0 m, 2 500 km/h (2,35 M) / 12 500 m

Dostup:               18 300 m

Max.dolet:         2 550 km

Výzbroj:

  • 1x dvouhlavňový 23mm kanón GŠ-23 se 200 náboji pod trupem
  • 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku)

MiG 23 ML TYGR

Datum výroby: 24. 11. 1982, nalétáno 1 136 hodin 41 minut

  1. 10. 2000 poslední letová akce „Tygra“– pilotován plk. Jiřím Zábranským, pplk. Jánem Rehákem a mjr. Zdeňkem Oudou

Zdroj: Jč.k

 

Další články z IZDoprava.cz

Komentáře:

X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.