Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Ocelový příhradový most čeká na rekonstrukci lázeňského komplexu v Kyselce




Kyselka - most přes Ohři

Kyselka – most přes Ohři

O objektu lázeňského komplexu Mattoni v Kyselce se už hodně napsalo a bude psát. Romantické údolí Ohře ukrývá nejen chátrající lázeňské budovy přiléhající ke skalnatému břehu, ale také ocelový příhradový most postavený v roce 1895. Jedná se původně o železniční most na vlečce z Vojkovic do závodu Mattoni v Kyselce, který měl osazeny tři kolejnice. Jednalo se o technickou raritu. Dvě kolejnice měly normální rozchod 1435 mm, třetí od prostřední kolejnice měly rozchod 480 mm pro úzkokolejnou dráhu, takže prostřední kolejnice sloužila pro dvě koleje současně. Délka přemostění je 82,14 m a volná šířka mostu je 6,00 m. Jedná se o obloukový ocelový příhradový most s dolní spřaženou mostovkou. Trámová nosná konstrukce každého z polí je tvořena dvojicí hlavních nýtovaných příhradových nosníků v osové vzdálenosti 6,50 m. Protože most má horní ztužidlo a zavětrování mezi vrcholy oblouků je podjezdná výška omezena na 4,20 m. Ocelový rošt mostovky je složen z podélníků a příčníků. Vzdálenost příčníků je dána délkou příhrad. Každý z hlavních nosníků je uložen na dvojici ocelolitinových ložisek. Pevná ložiska jsou na mezilehlém pilíři, na opěrách jsou ložiska válečková o třech válcích. Opěry na obou březích a pilíř uprostřed řeky jsou kamenné masivní.
V roce 1968 byl most částečně rekonstruován a přestavěn na silničně železniční most. Vjezd vlečky do závodu na pravém břehu byl v roce 2001 zrušen, proto ztratil smysl i přechod vlečky přes most. Hlavní dopravní zátěží je nyní přejezd kamionů a nákladních vozů do lisovny závodu Mattoni za řekou.
V roce 2007 prošel most rekonstrukcí, při které byl most přestavěn na silniční s oboustrannými chodníky pro pěší. Před rekonstrukcí v roce 2007 měl most hlavní nosníky a ocelový rošt mostovky částečně zkorodované. Závěrné zídky byly pobořené, dilatace a ložiska zcela nefunkční a stav spodní stavby odpovídal věku (109 let). Mostovka neměla izolaci. Při rekonstrukci došlo k výměně mostovky, přestavěny byly chodníky a došlo k opravě nebo výměně poškozených částí konstrukce. Po rekonstrukci má most spřaženou izolovanou mostovku s odraznými pruhy a celoplošnou izolací. Pilíř a opěry byly přespárovány a zesíleny injektáží zdiva. Zesíleny byly příčníky, zejména v místě připojení stěny na dolní přírubu, kde bylo až několikametrové průběžné oslabení stěny skrz. Výztuhy pod podélníky byly provedeny nově. Všechny oslabené a zrezavělé diagonály byly zesíleny pomocí příložek nebo poškozené části nahrazeny pomocí vložek a spojeny nýtováním. Zkorodované nýty byly vyměněny. Celkem bylo na mostě osazeno asi 6000 nových nýtů. Podlaha chodníků je z dubových fošen 160/50 uložených na dubové hranoly 80/80. Zábradlí dle požadavku památkářů bylo použito repasované původní zdobené, které bylo pouze na jedné straně mostu, nyní bylo zábradlí stejného tvaru osazeno i na opačné straně. Na předpolí jsou v prodloužení zábradlí obnoveny původní kamenné zídky s římsou nad křídly. Na obou stranách mostu bylo doplněno veřejné osvětlení. Most je natřen modrou barvou a jeho konstrukce zaujme turisty projíždějící po silnici II/222 vedoucí podél Ohře.

Investorem rekonstrukce byla společnost Karlovarské minerální vody a.s., projekt rekonstrukce byl dílem společnosti POINTIKA s.r.o. a zhotovitelem opravy za 39,3 mil. Kč byla firma BAU-STAV a.s.

Autor článku: Jiří Borový

Další články z IZDoprava.cz

  • Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let22. května 2017 Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let Na 14. Českém dopravním fóru, které se uskutečnilo dnes  ve Velkém sálu Zastupitelstva hl. m. Prahy, informoval Ing. Tomáš Koranda, člen předsednictva HOCHTIEF CZ a.s.,  o připravované […]
  • Wilsonův most v centru Plzně je opět otevřen pro dopravu27. května 2014 Wilsonův most v centru Plzně je opět otevřen pro dopravu Most, který v centru Plzně spojuje Anglické a Denisovo nábřeží nad řekou Radbuzou, byl po deseti měsících rekonstrukčních prací otevřen i pro individuální automobilovou dopravu. Vozy […]
  • Sychrovský viadukt slouží už 156 let19. srpna 2014 Sychrovský viadukt slouží už 156 let V letech 1856 až 1858 byla stavěna na katastru obce Radimovice u Sychrova železniční trať, která spojila Pardubice s Libercem. Pod obcí byl proražen tunel 676 m dlouhý a na jehož stavbu […]
  • Práce na autobusovém nádraží v Chebu finišují30. října 2012 Práce na autobusovém nádraží v Chebu finišují Práce pokračují podle harmonogramu, dokončení stavby se předpokládá na počátek prosince. Do konce roku pak má být vyřízeno předání staveniště a kolaudace. Stavba byla zahájena v prosinci […]
  • Začíná rekonstrukce mostu Generála Pattona v Plzni6. března 2017 Začíná rekonstrukce mostu Generála Pattona v Plzni Ve středu  8. března 2017 budou zahájeny práce na rozsáhlé rekonstrukci mostu Generála Pattona, jenž je součástí extrémně zatížené hlavní dopravní tepny v centru Plzně a převádí silnici […]
  • Ve Zlínském kraji  projdou letos přestavbou  čtyři menší mosty6. června 2017 Ve Zlínském kraji projdou letos přestavbou čtyři menší mosty Některé stavby budou probíhat za úplné uzavírky silnice. Nové mosty bude  stavět Ředitelství silnic Zlínského kraje v Brusném, Růžďce a ve Vlčnově, později k nim přibude ještě most v […]
  • Jaký bude další osud Libeňského mostu v Praze 7?12. ledna 2016 Jaký bude další osud Libeňského mostu v Praze 7? Technický stav Libeňského mostu je už po několik let diskutován a čas tlačí neúprosně na rozhodnutí o jeho dalším osudu. Opravit nebo zbourat a postavit nový? Technická správa komunikací […]
  • Nenápadný most v Křinci čeká na rekonstrukci27. srpna 2013 Nenápadný most v Křinci čeká na rekonstrukci V relativně nenápadném městysi Křinci ve Středočeském kraji najdeme pozoruhodnou technickou památku. Přes říčku Mrlinu vede silniční most, spojující Křinec s osadou Zábrdovice. Samotný […]
  • Na modernizovaném úseku tratě u Tábora pojednou vlaky novým tunelem7. června 2016 Na modernizovaném úseku tratě u Tábora pojednou vlaky novým tunelem Správa železniční dopravní cesty ukončila koncem minulého týdne modernizaci 12 kilometrů tratě mezi Táborem a Sudoměřicemi u Tábora, která probíhala od roku 2013. Tím se zvýšil komfort pro […]
  • Výstavba dopravního terminálu v Chebu pokračuje8. června 2012 Výstavba dopravního terminálu v Chebu pokračuje Výstavba moderního dopravního terminálu v Chebu započala vloni v polovině prosince na místě již nevyhovujícího autobusového nádraží z roku 1966. Práce, jejichž zadavatelem je Karlovarský […]

Komentáře:

X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.