Spolupracujeme s:  Kritiky.cz | MujTip.Info | ČSKR.CZ | X-Box-hry | Simca's web

Nuselský most slouží motoristům již 35 let




Výrazná dopravní stavba v Praze byla otevřena dne 22. února 1973 pro silniční provoz . Foto v článku.O přemostění nuselského údolí se uvažovalo už na počátku 20. století a postupně se návrhy mostních konstrukcí měnily stejně jako navrhovaný materiál, ze kterého se měl most stavět.

V roce 1903 vznikl návrh na ocelový obloukový most s rozpětím  250 m navrhl Ing.  J. Marjanko ( konstruktér ocelové haly Hlavního nádraží v Praze).

V roce 1918 vypracoval Ing. S. Bechyně projekt železobetonového mostu se třemi klenbami o rozpětí 100 m  s osou mostu esovitě zakřivenou.

V roce 1919  navrhl Ing. K. Fridrich opět ocelový most s přímou osou.

V dalších letech probíhaly soutěže  1926 – 1927, v roce 1933  a v roce 1938 předložil vítězný návrh opět prof. Bechyně. K realizaci stavby však nedošlo. Během války a v prvních letech po válce se rozhodovalo z jakého materiálu bude most postaven. Před válkou se hovořilo o ocelovém nebo betonovém mostu. Za druhé světové války se však začaly stavět stavby z předpjatého betonu a tento materiál se prosadil i v poslední soutěži. Soutěž v roce 1959 – 1961  nabídla  variantu obloukového železobetonového mostu, jako druhý se umístil návrh rovného mostu ocelového a třetí cenu získal rovný most z předpjatého betonu. Tento návrh  byl dne 23.10.1962 schválen  a doporučen k realizaci.

Praha - Nuselský most Praha - Nuselský most

Konstrukce Nuselského mostu je spojitá rámová konstrukce o celkové dilatující délce 485 m. Šířka mostu je 28 m ( chodníky 2x 2,5 m, vozovka o šíři 21 m, dělící pruh 1,5 m). Původní zábradlí mostu bylo postupně zvyšováno až do současné varianty, která byla realizována v roce 2007. Výška mostu je 40 metrů.

Statická zatěžkávací zkouška postaveného mostu proběhla ve dnech 23. a 27.11.1970. – na most vjelo 63 tanků. Dynamická zatěžkávací zkouška  se uskutečnila  ve dnech 1 a 7. 4.1974  s využitím raketových motorů. Kmitání mostů se měřilo také při pojíždění nákladních automobilů i při projíždění souprav metra. Výsledky zkoušek byly uspokojivé a nic nebránilo vydání souhlasu k užívání i s metrem.

22.2.1973 – otevření vozovky pro silniční provoz.

9.5.1974 – zahájení provozu metra

Most byl pojmenován mostem Klementa Gottwalda a v roce 1990 přejmenován na Nuselský most. Další fotografie mostu na Via Gellery.

Další články z IZDoprava.cz

  • Sychrovský viadukt slouží už 156 let19. srpna 2014 Sychrovský viadukt slouží už 156 let V letech 1856 až 1858 byla stavěna na katastru obce Radimovice u Sychrova železniční trať, která spojila Pardubice s Libercem. Pod obcí byl proražen tunel 676 m dlouhý a na jehož stavbu […]
  • Lysá nad Labem by se v roce 2020 mohla dočkat obchvatu8. května 2018 Lysá nad Labem by se v roce 2020 mohla dočkat obchvatu Ten by měl navazovat na už hotovou komunikaci kolem obce Litol. Stavba, jejíž celkové náklady se předpokládají ve výši 577 milionů korun, bude po prvním květnovém jednání   Středočeského […]
  • Nejlepší dopravní stavba v Pardubickém kraji.30. dubna 2006 Nejlepší dopravní stavba v Pardubickém kraji. V úterý 25. dubna 2006 vyhlásil Pardubický kraj vítěze krajské soutěže o Nejzdařilejší stavbu silničního hospodářství za rok 2005.  Stavby byly hodnoceny již v průběhu stavby a hodnotilo […]
  • Nová přeložka silnice dovede návštěvníky až k Lednickému areálu6. června 2008 Nová přeložka silnice dovede návštěvníky až k Lednickému areálu Silnice II/422 vedoucí přes Lednici má nový kvalitní povrch a především jsou zde uplatněny stavební úpravy, které zvyšují bezpečnost účastníků provozu a v předchozích letech jsme je […]
  • Revitalizace náměstí omezí průjezd centrem města!15. ledna 2010 Revitalizace náměstí omezí průjezd centrem města! Od 22. února do 14. března 2010 bude historické Staroměstské náměstí spolu s ulicí Pražská brána v  historickém centru Mladé Boleslavi  neprůjezdné pro veškerá vozidla. Důvodem je zahájení […]
  • Dolní náměstí v Olomouci projde rekonstrukcí!13. února 2012 Dolní náměstí v Olomouci projde rekonstrukcí! Pokud to klimatické podmínky dovolí, stavební práce začnou 20. února 2012 na vjezdu v Lafayettově ulici a ukončení  rekonstrukce se předpokládá v červnu 2013. Rekonstrukce Dolního náměstí […]
  • V Brně se uskuteční přehlídka automobilové techniky21. dubna 2017 V Brně se uskuteční přehlídka automobilové techniky O víkendu 22.–23. dubna 2017 pořádá Technické muzeum v Brně přehlídku automobilové techniky v areálu bývalých kasáren na ulici Terezy Novákové v Brně-Řečkovicích. Po oba tyto dny budou mít […]
  •  Česká dopravní stavba (technologie) roku 20111. května 2012 Česká dopravní stavba (technologie) roku 2011 Ve středu 25. dubna 2012 byly ve Smetanově síni Autoklubu ČR v Praze vyhlášeny nominace  na titul ČESKÁ DOPRAVNÍ STAVBA / TECHNOLOGIE / INOVACE ROKU 2011. Diplomy zástupcům oceněných […]
  • Libeňský most postupně odhaluje své slabiny11. května 2017 Libeňský most postupně odhaluje své slabiny Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) zadala v období prosince 2016 až února 2017 provedení diagnostiky podzákladí a základu třetího pilíře Libeňského mostu. Cílem bylo ověřit […]
  • Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let22. května 2017 Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let Na 14. Českém dopravním fóru, které se uskutečnilo dnes  ve Velkém sálu Zastupitelstva hl. m. Prahy, informoval Ing. Tomáš Koranda, člen předsednictva HOCHTIEF CZ a.s.,  o připravované […]
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
X
Přidejte si IZDoprava.cz na facebook a žádný článek Vám neunikne.
Rozhovor s Lubomírem Smékalem na Kritiky.cz
Rozhovor s Lubomírem Smékalem