(19:00) První plán nadzemních tramvajových tratí předložil berlínskému magistrátu podnikatel Werner von Siemens, který v Berlíně roku 1881 postavil první elektřinou poháněnou tramvaj. Schválením prošel až pozměněný návrh, kdy třetina tratí měla vést pod zemí.

Práce na U-Bahnu začaly v roce 1896 a první vybudovaná trasa vedla z Warschauer Br“ucke na východě města přes zoologickou zahradu  do stanice Uhlandstrasse. Od roku 1902 zahájil U-Bahn provoz a do konce roku 1910 byly vybudovány trasy o délce 35 km.

Berlín leží na území s vysokou hladinou podzemní vody. První tunely U-Bahnu měly podél svého obvodu vnější nepropustné ochranné pouzdro. Jeho tloušťka závisela na tom, jak hluboko pod hladinou spodní vody se tunel nacházel a na tlaku půdy. Pouzdro muselo být vodotěsné a zárověň dostatečně pružné. Pouzdro se skládalo z několika vrstev asfaltu a papíru impregnovaného živicí. Stěny a podlaha byly ze železobetonu a strop tvořily železné nosníky s průřezem dvojitého T. Mezi nosníky byla betonová vrstva.

První vlaky podzemní drahy měly tři dřevěné vozy. Motorový vůz byl umístěn mezi dvěma vozy bez motorů. Přepravní kapacita prvních souprav metra byla až 210 osob.

Zdroj: Metro, D.Bennett

Malé porovnání s  Prahou. Stavba první trasy C začala v roce 1966 a zprovozněna byla  9. května v roce 1974. V roce 1995 bylo  v provozu 45,6 km tratí.

Sdílejte s námi...

Komentáře: